Toppchef på börsjätten SCA går in i app som peppar säljare

Breakit - Toppchef på börsjätten SCA går in i app som peppar säljare
Från vänster: Robert Sjöström och Andreas Lalangas. Foto: Privat.
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Säljgurun Per Lange och SCA-chefen Robert Sjöström är med i rundan när Salesbox tar in 5 miljoner i riskkapital. Nu ska bolaget sprida sin mobila säljcoach över världen.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

“Det är väldigt kul att de vill investera och det känns som ett kvitto på att det vi gör är rätt. Utöver pengarna blir det ett väldigt bra kompetenstillskott i bolaget”, säger Salesbox-grundaren Andreas Lalangas.

Stockholmsbaserade Salesbox har tagit fram ett CRM-system, alltså den sorts datorprogram som säljare matar in information i för att hålla koll på vilka möten och samtal de har haft med potentiella kunder.

En skillnad mellan Salesbox och de flesta system på marknaden är att det svenska bolagets tjänst är helt mobilanpassad.

“Men den absolut största skillnaden är att vår programvara kan analysera och förutspå vad säljaren ska göra, lite som en coachningsfunktion. Vi kan bland annat berätta för dig som säljare hur många samtal du måste ringa per vecka för att nå ditt säljmål , och vi kan påminna dig om du till exempel ligger efter din normalprestation. En annan viktig funktion är att vi känner av vilka dina viktigaste kontakter är och påminner dig om du inte har ringt dem på länge”, säger Andreas Lalangas.

Kapitalrundan är den andra på relativt kort tid för Salesbox, som så sent som i höstas tog in 2,5 miljoner kronor från investmentbolaget Rite Ventures.

I den nya 5-miljonersrundan kommer ett gäng nya investerare in, bland andra Robert Sjöström som är affärsutvecklingschef och sitter i koncernledningen på den börsnoterade hygienjätten SCA.

Per Lange, en av Sveriges mest anlitade föreläsare inom ämnet försäljning, investerar också.

“De här pengarna ska räcka till att ta bolaget till lönsamhet. Vi ska dels lägga mer pengar på produktutveckling och dels använda resurser till att testa vilka säljkanaler som fungerar bäst”, säger Andreas Lalangas.

Salesbox får intäkter genom att sälja prenumerationer på tjänsten. Företagets omsättning ligger i skrivande stund på mellan 300.000 och 400.000 kronor i årstakt, men ökar stadigt enligt Andreas Lalangas.

Bolagets strategi är att öka antalet betalande användare genom att ingå avtal med storföretag som hjälper till med att sälja Salesbox-tjänsten till sina befintliga kunder.

Sedan i höstas är till exempel Telia Sonera i Finland återförsäljare av tjänsten.

“Vi sätter en ära i att driva Salesbox som bolag väldigt kostnadseffektivt. Att arbeta med de här kanalstrategierna är mycket mer effektivt än att ha eget säljteam. Sedan vet vi inte vilka kanaler som kommer att fungera bäst, där ska vi testa oss fram under året”, säger Andreas Lalangas.

Är du inte orolig för att ni ska försvinna i mängden bland alla produkter som de här storföretagen säljer?
“Den risken finns absolut. Den skulle vara väldigt överhängande om vi bara använde en sorts kanal. Men nu har vi så många olika sorters partnerförsäljning på gång att jag känner mig trygg med att några kommer att bära frukt”.

Det är trångt på CRM-marknaden. Hur ser du på konkurrenssituationen?
“Det finns förstås innovativa konkurrenter som Pipedrive och Base som jag har stor respekt för. Jag ser dem som mer relevanta rivaler än stora drakar som Salesforce. Men man ska ha klart för sig att marknaden är väldigt stor och det finns så många runtom i världen som inte ens har ett CRM-system men som borde ha det. Det kommer att finnas plats för fler”, säger Andreas Lalangas.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel