Så går det för svensk modehandel: "Fortsatt djup kris"

e-handel retail
Så går det för svensk modehandel: "Fortsatt djup kris"

Finwire / Breakit

Nya siffror visar hur det går för kläd- och skoförsäljningen i Sverige.

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 15,7 procent i april jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen steg med 7,9 procent.

Jämfört med april 2019 backar dock kläd- och skohandeln med 24,9 respektive 46,8 procent.

Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil.

"Man får inte bli allt för förblindad av de positiva siffrorna. April 2020 var den enskilt svagaste försäljningsmånaden hittills under pandemin. Att klädförsäljningen i april 2021 inte är starkare och att skoförsäljningen endast är marginellt bättre än 2020 säger en hel del om den fortsatt djupa kris modehandeln befinner sig i", säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Under 2020 summerades klädhandelns försäljningsutveckling till -19,5 procent och för skohandeln sjönk försäljningen med 32,4 procent.

Läs fler artiklar
LÄS MER