Pandemin slog hårt mot Forza Football – då gjorde Patrik Arnesson om allt

Football Addicts Forza Football
Pandemin slog hårt mot Forza Football – då gjorde Patrik Arnesson om allt

Patrik Arnesson, vd och grundare på Forza Football. Foto: Press/Unsplash

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

När all sport ställdes in såg det tungt ut för fotbollsappen – men med tomt kontor (de flesta var permitterade) passade Patrik Arnesson på att bygga om hela sin idé.
“Jag tror att äldre personer har mycket att lära av yngre, speciellt i techvärlden”.

Fotbollsappen Forza Football har ett tufft år bakom sig. Pandemin innebar att all livesport ställdes in och det var naturligtvis förödande för en app som till stora delar bygger på att ge användarna live-resultat från hela världen.

Personalen permitterades, pengarna rasade ut ur bolaget och grundaren Patrik Arnesson fick till och med ta ett privatlån på 1,5 miljoner för att hålla bolaget flytande.

Men även om det kan låta som att allt gick i moll så gav det ändå möjlighet att tänka om.

“Jag har känt länge med Forza att för att vi ska nå våra ambitioner om att nå hundratals miljoner användare så måste vi göra stora förändringar”, säger han till Breakit.

Och när han satt där ensam på kontoret i Göteborg damp det ner ett mejl i inkorgen. Det kom från Fuad Zeljkovic. Fuad är 15 år och var i desperat behov av en praktikplats, han hade redan fått nobben från både Subway och Mcdonalds.

“Jag tog in honom och så fick han i två veckor skissa på hur vi skulle kunna förändra Forza-appen”, säger Patrik Arnesson.

“När han visade mig skisserna blev jag helt golvad”.

Med inspiration från de omåttligt populära Fifa-spelen hade Fuad gjort om appen så att varje spelare kunde skapa sin egen profil, lägga in sina egna skills och stats och dela med de andra användarna.

Anställde dem som konsulter

För att vidareutveckla konceptet fick även Fuads kompisar Lee-Marven Addo, Adrian Mohammadzadeh och Sanny Almedom, alla i de yngre tonåren in för att jobba med projektet.

“De fick göra en analys av vår produkt och våra konkurrenter”, säger Patrik Arnesson.

“Sen anställde jag dem som konsulter och så fick de jobba hela sommaren – sen gick jag med deras skisser till våra utvecklare så fick de bygga det.”

Trots att det kanske var corona-pandemin, och ensamheten på kontoret som gjorde att Patrik Arnesson plockade in Fuad och hans kompisar var tanken att använda ungdomar för att göra Forza Football en idé som hade funnits länge.

“När jag började jobba med internet som 20-åring pratade jag med vuxna människor”, säger Patrik Arnesson.

“De fattade ingenting för de hade inte vuxit upp med det. När vi började jobba med appar så var jag plötsligt gubben.”

"Använder telefonen på ett helt annat sätt"

Live-resultaten ska fortsatt finnas kvar i Forza-appen. Men 14-åringarnas skapelse är det som ska driva tillväxten är planen.

“Jag tror att äldre personer har mycket att lära av yngre, speciellt i techvärlden”, säger Patrik Arnesson.

“Ungdomar använder telefonen på ett helt annat sätt, när de här ungdomarna kommer ut i yrkeslivet kommer den stora app-revolutionen att komma.”

Football Addicts, bolaget som ligger bakom Forza Football, omsatte 55 miljoner 2019 och gjorde en vinst på 1,6 miljoner. 

Läs fler artiklar
LÄS MER