Zalando höjer prognosen – igen

Zalando ehandel
Zalando höjer prognosen – igen

Finwire / Breakit

Zalando går som tåget och klädbolaget höjer utsikterna återigen.

Klädjätten Zalando gick på onsdagskvällen ut med en prognoshöjning för 2021 efter "exceptionellt stark och lönsam tillväxt under första kvartalet". Zalando släppte nyligen en omvänd vinstvarning för det första kvartalet och en definitiv rapport har släppts under torsdagsmorgonen.

Bolaget räknar nu med att det som kallas Gross Merchandise Volume, GMV, (det vill säga det totala värdet av varorna som säljs på bolagets plattform) ökar med 31-36 procent i år till 14,0-14,6 miljarder euro.

Zalandos intäkter bedöms under året växa med 26-31 procent till 10,1-10,5 miljarder euro med ett justerat rörelseresultat på 400-475 miljoner euro.

Tidigare prognos för 2021 var en GMV-tillväxt på 27-32 procent, intäktstillväxt på 24-29 procent och ett justerat rörelseresultat om 350-425 miljoner euro.

Zalando har höjt sina prognoser flera gånger under det senaste halvåret. Den definitiva rapporten för det första kvartalet visade att GMV växte med 55,6 procent under det första kvartalet och intäkterna med nästan 47 procent till 2,2 miljarder euro. Detta var i linje med de förhandsbesked bolaget har gett vad gäller kvartalet, 

"Drivet av exceptionell tillväxt av nya kunder och hög aktivitet från existerade kunder nådde Zalando den starkaste kundtillväxten sedan 2013, med 41,8 miljoner aktiva kunder i slutet av det första kvartalet", skriver bolaget. 

Kinnevik äger 21 procent av Zalando men kommer under maj att dela ut dessa aktier till investmentbolagets aktieägare. 

Läs fler artiklar
LÄS MER