Sök

Corona pajade deras kinesiska müsliaffär – nu satsar Karlstadstvillingarna på svenska munskydd

MilluFontaiVård

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Tvillingarna Steijner har byggt upp framgångsrika affärer kring att exporter produkter till Kina. Nu har de och en kinesisk investerare satsat 40 miljoner kronor på en svensk fabrik som tillverkar munskydd.

”Det kommer ta ett tag innan vi blir lönsamma i och med att vi lagt mycket pengar på utveckling”, säger David Steijner.


Första gången vi uppmärksammade Karlstadstvillingarna Erik och David Steijner var i slutet av 2018. Då var de redan i full gång med att driva sitt bolag Millu som exporterade allt från barnprodukter till livsmedel (med tonvikt på musli)  mot den kinesiska marknaden. 

Intresset för Kina väcktes redan på universitetet när de kom i kontakt med kinesiska utbytesstudenter, och bröderna bestämde sig för att satsa på export mot den kinesiska marknaden efter studierna. 

Har mer än fyrdubblat omsättningen

Då omsatte Millu runt 30 miljoner med knapp vinst. När vi nu tittar på det brutna räkenskapsåret som avslutade i september förra året står det klart att omsättningen ökat till över 140 miljoner kronor med en vinst på 13 miljoner kronor. 

”Det tuffar på och har varit en bra utveckling. Vi har breddat oss med fler affärsområden och nått fler kunder och leverantörer”, berättar David Steijner. 

Pandemin har försvårat exporten till Kina och David Steijner säger att ”det varit lite rörigt”, vilket lett till att Millu börjat att sälja produkter till flera marknader, både den svenska och den europeiska. Där ingick försäljning av produkter som munskydd.

”Vi sålde munskydd till Kina långt innan pandemin nådde Sverige, när det sedan blev mer stabilt i Kina började våra leverantörer i Europa att efterfråga munskydd”, berättar David Steijner. 

Tillverkar munskydd i Stockholm 

Bröderna driver fortfarande Millu – men vill hellre prata om sitt nya bolag Fantai Group som driver varumärket Provita Medical. 

De är själva minoritetsägare i Fantai medan den kinesiska investeraren Jiangsu Fantai sitter på majoriteten av ägandet. Bröderna kom i kontakt med Jiangsu Fantai, som är verksamma i flera länder, genom gemensamma kontakter.

Den kinesiska delägaren investerade ursprungligen i en verksamhet som var tänkt att kretsa kring export av svenskt kött och fisk till Kina. 

En plan som plötsligt såg mindre attraktiv ut i skenet av den pågående pandemin. Bröderna, som alltså redan sålt munskydd innan, bestämde sig istället för att spinna vidare på framgången. De investerade 40 miljoner i en ny munskyddsfabrik i Älta utanför Stockholm.

Produktionen är i full gång sedan i slutat av förra året och hittills har över 50 miljoner skydd sålts – och det ska bli betydligt fler. 

Fantai säljer, förutom munskydd bland annat mot apotekskedjor, vården, grossister och kommunal verksamhet vilket gör att de ofta deltar i upphandlingar. Hittills har större delen av försäljningen skett till Sverige samt delar av Europa. 

Bolaget hade lite problem att få alla nödvändiga komponenter på plats i början av pandemin, men har nu säkrat upp för att kunna tillverka ytterligare 50 miljoner munskydd. 

”Det kommer ta ett tag innan vi blir lönsamma i och med att vi lagt mycket pengar på utveckling. Det handlar om allt från att bygga varumärke till certifieringar och alla regelbundna produkttester. Bara man testar produkterna en gång kostar det ett par hundratusen kronor”. 

Vill exportera fler vårdprodukter 

Även om efterfrågan på munskydd kommer att minska i takt med att pandemin avtar finns alltid ett behov från vården och liknande instanser. David Steijner spår även att fler konsumenter kommer att börja använda munskydd i framtiden. 

På frågan om hur det är att ha en kinesisk investerare svarar David Steijner att det är svårt att jämföra med svenska investerare. 

”Men de är mer vana vid stora siffror om man säger så, det kan vara en utmaning. Man kan lätt underskatta hur litet Europa och Sverige är jämfört med Kina”.

I nuläget sysselsätter fabriken ett 50-tal personer och grundarna öppnar upp för att utöka produktionen till andra områden. 

”Tanken är att göra mer investeringar framåt. Det är ganska långt kvar innan vi kommer ta ut pengar och vi vill även exportera andra vårdrelaterade produkter”. 

Läs mer