Sök

Mäktig tillväxt för Hövding som nu höjer priset

Hövding

Fredrik Carling, vd Hövding. Foto: Pressbild/Hövding.

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Pandemin har gett en riktig cykelboom och Hövding, som är på väg att stöpa om cykelhjälmsbranschen med sin krockkuddehjälm, växer så det knakar.

Enligt den färska delårsrapporten som publicerades på tisdagsmorgonen såldes nästan 21.500 Hövdingar under januari till mars i år, en tillväxt på hela 57 procent. Bolaget har nyligen gjort en ganska rejäl prishöjning. 

Det rekommenderade priset för en Hövding ligger från och denna vår på nästan 3.500 kronor, upp från strax under 3.000 kronor. Bolagets vd Fredrik Carling motiverar dock inte prishöjningen på nästan 17 procent med att efterfrågan är tillräckligt stark, utan att det nu kostar mer att att bygga hjälmarna och då blir det till syvende och sist dyrare för konsumenterna. 

“Vi har inte justerat priset på flera år och vi har högre kostnader för att producera produkten just nu. Vi vill säkra bruttomarginalen och ge oss utrymme att förbättra den framöver”, säger Fredrik Carling till Breakit. 

Stoppet i Suez-kanalen ställde till det

Det handlar om dyrare elektronikkomponenter, men även om att fraktpriserna stuckit iväg på grund av en mer eller mindre global containerbrist (och ingen har väl glömt stoppet i Suez-kanalen). Hövding har tvingats använda flygfrakt i vissa fall under första kvartalet, ett alternativ som såklart kostar mer. 

Finns det en risk att ni säljer färre hjälmar på grund av prishöjningen? 

“Det tror jag inte, för vi är så etablerade på våra huvudmarknader Sverige, Danmark och Tyskland. Självklart är priset en aspekt för konsumenten men i valet av huvudskydd kommer pris ganska långt ned bland de ställningstaganden slutkunden gör. Så vi ser inte framför oss någon större förändringar av efterfrågan på grund av det här”, svarar Hövdings vd. 

För något år sedan tog Hövdning ett strategimässigt omtag. Vägen mot lönsamhet (och den vägen är fortfarande ganska lång, längst ned i resultaträkningen hittas ett minus på nästan 9 miljoner kronor för det första kvartalet) ska gå via fokusering på huvudmarknaderna Sverige,  Danmark och Tyskland. Denna trio står för cirka 90 procent av bolagets omsättning just nu. 

“Men det hindrar ju inte att vi tittar på nya marknader, kanske inte allt för många, men ett fåtal där vi känner att det finns bra förutsättningar. Frankrike är en sådan. Men planen för lönsamhet bygger inte Frankrike, utan på de tre huvudmarknaderna. Och på kostnadskontroll”, säger Fredrik Carling som snart jobbat på bolaget i tio år.

Tyskland större än USA

Det stora landet i väster då? Nja, säger Hövding-chefen. Stor kommersiell marknad, men också ett till stora delar bilburet folk. 

“Tyskland har i princip lika många vardagscyklister som hela USA. Så visst, USA är intressant i det långa loppet, men jag inte bråttom så länge det finns mer att hämta på mer närliggande marknader”.

Kraftig tillväxt och prishöjningar därtill är en kombination som aktiemarknaden brukar gilla. Så även i fallet Hövding på tisdagen. Aktien steg med 7-8 procent och börsvärdet ligger nu en bra bit över en halv miljard kronor. 

Läs mer