Sök

Matsmarts nya satsning – lanserar eget varumärke

Matsmarte-handel

Sofia Syrén, marknadschef Matsmart. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

E-handeln Matsmart lovar full transparens när de börjar sälja eget varumärke – som ska leda till noll spill.


Matsmart har lyckats ta en framgångsrik position som e-handeln där svenskarna kan handla mat som annars skulle ha slängts. Omsättningen har ökat kraftigt varje år och så sent som för en månad sedan tog bolaget in 350 miljoner kronor för att fortsätta sin expansion utanför Sveriges gränser. 

Hittills har Matsmart nöjt sig med att köpa in produkter vars bäst före-datum närmar sig från andra varumärken. Men nu ska det bli ändring på den saken, för bolaget vill skapa “Sveriges första renodlade e-handelsvarumärke för mat”. Det framgår av ett pressmeddelande.

"Vill göra rätt från början"

Man kallar satsningen för By Motatos (det kallar sig Matsmart på marknader utanför Sverige) och “noll svinn” utlovas. Det innebär alltså att Matsmart inte längre bara säljer mat som har kort datum eller på andra sätt inte kan säljas i butik.

“Idag kastas eller förstörs en tredjedel av all mat som produceras, någonstans längs vägen från åker till kompostkärl. Med det här varumärket vill vi göra rätt från början. Steg 1A i det arbetet handlar om att producera hållbar, bra mat som inte blir svinn någonstans längs vår del av värdekedjan”, säger Sofia Syrén, marknadschef för Matsmart.  

Det fasta sortimentet ska enligt Matsmart själva bli ett komplement, med få varor totalt sett, till det skiftande sortimentet. Med förhoppning om att det bland annat ska bli enklare för kunderna att få ihop en hel leverans vid beställningen.

Matsmart lovar också att ha full transparens med hur mycket varor under eget varumärke som tas in till e-handeln och sedan säljs vidare till kund.

“Vi har lyssnat på våra kunder och budskapet från dem är väldigt tydligt. De älskar att handla hos oss, men har ibland svårt att få ihop till en hel leverans. Med kompletterande basvaror blir det förhoppningsvis lättare att beställa från oss. Och om våra kunder får ihop sina ordrar kan vi sälja mer och även rädda större volymer mat från att slängas”, säger Sofia Syrén.

Lovar att allt kommer att säljas

Till Breakit säger Matsmarts kommunikationschef Hanna Thofelt Lindström i ett mejl att maten köps inom EU och sedan distribueras via deras två centrallager i Sverige och Tyskland. 

“Vi lovar att vi kommer att sälja all mat vi köper in, till sista paketet, alltid. Att lova noll svinn och full transparens är, hur banalt det än kan låta, vårt mest hållbara löfte. Vi har också valt råvaror med omsorg för att de ska vara hållbara, ha hög kvalitet och till pris våra kunder har råd med”, skriver hon.

Det framgår också av pressmeddelandet att 1 procent av vinsten eller minst 100.000 kronor per år ska skänkas till den internationella organisationen The Hunger Project.

Läs mer