Josef Fares spelchansning gick hem: “Hade hamnat på gatan om det hade skitit sig”

Hazelight spel
Josef Fares spelchansning gick hem: “Hade hamnat på gatan om det hade skitit sig”

Josef Fares. Foto: Gustav Sjöholm/TT

Tobias Blixt

Reporter

Hazelight-grundaren bakom spel som A way out och It takes two berättar om chansningen som kunde kostat honom ordentligt.

Den före detta regissören Josef Fares har blivit ett namn att räkna med i spelvärlden efter tre spelsuccéer på bara några år. Studion Hazelight har blivit ytterligare en framgångssaga från Sverige i spelvärlden och Josef Fares själv har blivit ekonomiskt oberoende.

I en lång intervju med tidningen King berättar Josef Fares mer om framgångarna som spelskapare. Men också om hur allting kunde ha slutat mycket annorlunda.

Bara kul i efterhand

“I slutet av 2018 inför lanseringen av förra spelet A way out sa min revisor: ‘Om inte det här går bra kommer du att hamna på gatan’. Men jag bryr mig inte! Jag satsade allt. Jag hade bokstavligen hamnat på gatan om det hade skitit sig. Med stora skulder dessutom. Jag tror så mycket på det jag gör att jag vågar gå all in”, säger han i intervjun och fortsätter.

“Men man ska komma ihåg att såna här historier alltid är kul att höra i efterhand när någon är framgångsrik. Det som är farligt är att du aldrig får höra om dem som inte funkade. Vem bryr sig då? Det är bra anekdoter så länge som det går bra på slutet.”

Exakt vilken del i utvecklingen som utgjorde en risk Josef Fares tog framgår inte men han berättar att även om hans första spelsatsning blev en succé krävdes nästa projekt en större budget. För att få ihop det tvingades Fares behövde fick “satsa lägenheten och ta en massa lån”.

“Hade det inte gått bra då hade jag fått sälja exakt allt. Det hade varit kört. Men det löste sig och min revisor har sagt att han aldrig ska tvivla på mig igen”, säger Josef Fares. 

Backades av speljätten EA

Det är sedan tidigare känt att Fares studio Hazelight fick ett publicistavtal med speljätten EA inför skapandet av A way out. Vilket innebar att EA gick in och finansierade utvecklingen av spelet och att Hazelight skulle betala tillbaka utvecklingskostnaderna men sedan fick behålla intäkterna själva.

Nyligen släpptes Hazelight senaste spel It takes two som sålde över en miljon exemplar på mindre än en månad.

Oavsett riskerna som Josef Fares tog så har det alltså gått väldigt bra för honom själv och för studion Hazelight. Om sitt ekonomiska oberoende säger Fares till King:

“Jag reflekterar inte över det. Det har gått löjligt bra, men jag tänker inte så mycket på den biten. Jag har alltid haft en bra relation till pengar. Jag är ganska generös och delar med mig mycket av det. Annars är det inte så stor skillnad, allt blir lite mer bekvämt.”

Läs fler artiklar
LÄS MER