Sök

Annonssamarbete med Telenor Företag

Salesforce och Mentimeter i het debatt: Kontoren – onödiga eller nödvändiga?

Karin Holmberg

Med Covid-19 tvingades företag att ta stora, digitala utvecklingskliv för att få arbetet att fungera även på distans. Men vad händer med arbetsplatsen när pandemin är över?

Är ni Sveriges mest uppkopplade företag? Nominera er här innan den 13/5!

9 to 5 is dead. Det slår Dan Bjurman, Sverigechef på företaget Salesforce, och hans kollegor fast när de summerar det första året med pandemin. Och i deras framtidsspaning kommer kontoret inte längre att vara den självklara arbetsplatsen, distansarbetet är här för att stanna.

”För det första finns det en stor efterfrågan från våra medarbetare, det är lättare att hitta balans mellan privatliv och yrkesliv när man får bestämma mer själv. För det andra är vi som organisation ett digitalt företag sedan starten, vilket gör att vi har förutsättningarna för att kunna ge den här möjligheten. Och det tredje skälet är vår starka tillväxt som organisation – det här arbetssättet möjliggör att inte bara rekrytera i Stockholms omedelbara närhet, utan att attrahera talanger över hela landet”, säger Dan Bjurman.

Vikten av fysiska möten

På företaget Mentimeter har Anna Gullstrand, VP People, dragit en annan slutsats om framtidens arbetsliv. Hon tror inte alls på att pandemin har tagit död på kontoret, snarare att den har visat vilka saker den gemensamma arbetsplatsen lägger grunden för, som till exempel kreativitet och innovation:

”För oss handlar frågan framför allt om vad vi vill satsa på, vad vi tror är långsiktigt bäst för medarbetarna och bolaget. Vi tillbringar ungefär en tredjedel av våra liv på jobbet, oavsett om det sker på ett kontor eller på distans, och vad vill vi göra av den tiden? Vill vi bygga relationer, ha roligt, mötas på riktigt och lära oss tillsammans – allt det som vi upplever händer när man träffas på riktigt – eller vill vi ha mer distans till vårt jobb? När man ska attrahera de allra bästa måste vi erbjuda ett jobb som känns meningsfullt på riktigt och i den ekvationen tror vi på kontoret.”

Anna lutar sig mot bland annat neuroforskning som visar på människans grundläggande behov av att ingå i sammanhang och att vi är sociala djur.

”Att jobba hemifrån kan ge hög produktivitet och effektivitet, men vi ser också tecken på stress, speciellt hos högpresterande, när det inte finns några naturliga avbrott i arbetet. Det finns ingen som frågar om du vill ta en kaffe, ingen som säger ’hörru, nu käkar vi lunch’, det finns mindre social hjälp och stöd.”

Kreativa plattformar

Dan håller med om att det finns utmaningar med distansarbete, som framför allt höjer kraven på ledarskapet, men han tycker ändå att vinsterna är större med att öka individernas frihet att själv få bestämma var och när arbetet ska utföras. 

”Poängen som Anna gör är riktig, men jag tror inte att kontoret är medicinen. Det finns många ytor vi kan vara kreativa på. De bästa idéerna kan lika gärna komma efter ett träningspass eller i en stuga i Hjortnäs.”

Vinnarjakten fortsätter

Oavsett om man väljer att gå i Salesforce eller Mentimeters fotspår, kommer framtidens arbetsplats med största sannolikhet att bygga på mer flexibilitet, där arbete kan utföras oavsett var man befinner sig. 

Och därför fortsätter Telenor och Breakit sin jakt på Sveriges mest uppkopplade bolag. I prispotten ligger 100 000 kronor, vinnaren utses den 20:de maj. Du kan nominera ditt företag här fram till den 13/5!

 

Läs mer