Sök

Margaux Dietz rivstartar sin e-handel – och plockar ut miljoner

e-handel

Margaux Dietz

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Margaux Dietz och Pär Svärdson har fått en flygande start för sin nya satsning X by Margaux. Samtidigt plockar influencern ut fyra miljoner kronor ur sitt privata bolag.

Under 2019 startades bolaget By Margaux av influencern Margaux Dietz. Då beskrev hon det lite hemlighetsfullt för Breakit som en stor e-handelssatsning tillsammans med en känd e-handelsentreprenör. 

I slutet av sommaren stod det klart att Margaux Dietz lanserade skönhetsmärket X by Margaux med Apotea-grundaren Pär Svärdson som investerare. Pär Svärdson sitter också i bolagets styrelse och lanseringen skedde via Apoteas sajt. 

“Jag vill att det här ska bli så stort som det bara kan bli och tänker verkligen satsa mot mitt drömmål som är en värdering av hela By Margaux på flera hundra miljoner kronor”, sa Margaux Dietz till Expressen i samband med lanseringen. 

Nu har bolagets första årsredovisning kommit. Den visar att från det att de första produkterna lanserades i augusti och fram till årsskiftet omsatte bolaget 2,5 miljoner kronor. Samtidigt gjorde man ett resultat efter finansiella poster på 1 miljon kronor. Bolaget hade en vinstmarginal på nära 40 procent. 

Vinsten faller i privata bolaget

I årsredovisningen skriver bolaget att flera avtal med återförsäljare, främst olika apotek, redan har tecknats och att nya återförsäljare “tillkommer löpande”.

Vid årets slut hade bolaget 1,3 miljoner i kassan.

Samtidigt som X by Margaux har fått en flygande start visar handlingar från Bolagsverket också att Margaux Dietz i januari tog en utdelning på fyra miljoner kronor ur egna bolaget Margaux Dietz AB, där hon får intäkter från bland annat olika samarbeten med företag i sociala medier. 

Årsredovisningen som precis kommit in till Bolagsverket visar att hon omsatte 16,7 miljoner kronor förra året, en ökning från 15,6 miljoner, och gjorde ett resultat på 6,9 miljoner kronor (10,5 miljoner året innan).

Läs mer