Sök

Godisprinsen åker på ny smällkaramell – lakritskedjan i rekonstruktion

e-handel

Erik Dahlén, VD på Lakritsroten och Danie Evenoff. Foto: Björn Leijon.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Entreprenören Dani Evanoff har några tuffa månader bakom sig. Först havererade pastamärke Paolo – och nu går hans delägda Lakritsrorten rejält på pumpen.

Lakritsroten är, som namnet antyder, helt insnöade på lakrits. I dag arbetar 50 personer inom bolaget som utöver sin e-handel även driver nio fysiska butiker – men pandemin har gått hårt år bolaget. 

Nu tvingas Lakritsroten in i rekonstruktion, rapporterar Dagens Handel. 

Godiskedjan uppger att verksamheten är välmående i grunden, men att covid-19 och restriktioner om max antal kunder i butik har ställt till problem i bolagets små lokaler. 

Under förra året sjönk omsättningen från 45 till 35 miljoner kronor och resultatet landade på minus 5,3 miljoner kronor. 

Enligt Dagens Handel har Lakritsroten försökt att hålla sig på fötter samtidigt som de fortsatt att  etablera butiker vilket lett till att de inte uppfyllt kraven för omställningsstöd. 

Det framgår inte hur stora skulderna är. Målet är att omsätta 38 miljoner kronor med ett nollresultat i år, och bolaget uttrycker förhoppning om återhämtning i takt med att verksamheten kan återgå till ett mer normalt läge. En del i strategin framåt är även att satsa mer på e-handeln.

Ägarna har skjutit in pengar och uppges vara beredda att stoppa in ännu mer under förutsättning att bolaget landar en ackordsuppgörelse med borgenärer.

Ägs av godiskungen 

Lakritsroten ägs till 51 procent av Evanoff Group (resterande del av Dahlén Event) som rattas av entreprenören och godiskungen Dani Evanoff. Och han gör verkligen skäl för det namnet med tanke på att han byggt upp en förmögenhet kring sötsaker.

Dani Evanoff har tidigare berättat om flykten från krigets Libanon och sin första affärsidé som gick ut på att sälja sockervadd. Det ledde till grundandet av Godisprinsen som tog upp kampen med Karamellkungen – som sedan köpte upp bolaget. Efter försäljningen plockade Dani Evanoff istället upp den krisande Candyking-koncernen – som han senare sålde vidare till godisjätten Cloetta.

Rekonstruktionen av Lakritsroten är dock inte det enda bakslag som drabbat godiskungen på senare tid. Evanoff Group äger nämligen också Peoples Kitchen Concept, det bolag som stod bakom Paolo Robertos livsmedelsvarumärke ”Paolos”. När skandalen kring Paolo Roberto briserade meddelade Dani Evanoff att profilen varken kommer att var delägare eller verksam i bolaget längre. 

Evanoff Group står även bakom varumärken som The Plant, Aromas, Zeinas och Taylors Jones. 

Läs mer