Peter Settman (och ett gäng andra profiler) går in i familjeappen Boostify

Boostify
Peter Settman (och ett gäng andra profiler) går in i familjeappen Boostify

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

De vill göra de tråkiga hushållssysslorna roligare – backas av namnkunniga investerare.

När Andreas Kärrfelt får två år sedan blev sambo upptäckte han något som vi är många som har upptäckt. När man går från en till två personer i ett hushåll så kan det börja skava en del när det handlar om allt det som ska fungera i ett hem. 

Sopor ska tömmas, disk ska diskas, tvätt ska tvättas. När man är själv kan man göra det när man vill men med mer än en person i hemmet krävs det ofta en del planering.

"Då kom idén att systematisera arbetet i hemmet och tanken på Boostify började ta form", säger han i ett pressmeddelande.

"Det som skiljer vår produkt mot många andra är att vi försöker skapa en lekfullhet och gamification kring hushållssyslorna som annars ofta skapar irritation i familjen."

I två år har Andreas Kärrfelt och ett techteam arbetat med att utveckla appen som nyligen lanserades som en beta på App Store. 

Inför lanseringen har bolaget tagit in kapital från programledaren och entreprenören Peter Settman, Niklas Berntzon, medgrundare av mäklarfirman ESNY, medieentreprenören Christian Albinsson, Zound-grundaren Oscar Axhede och Anders Lövbrand som var med och grundade Tipptapp.

Rundan ligger på 3,5 miljoner kronor men det finns planer på att inom kort göra ytterligare en runda för att skala upp.

"Det är en spännande idé som är snyggt paketerad, bra namn och ett kompetent team som ska rulla ut Boostify på marknaden", säger Peter Settman. 

"Det ska bli spännande att se hur stort detta kan bli."

Appen testas just nu på utvalda familjer och kommer inom kort att lanseras. Planen är att tjäna pengar genom prenumerationsintäkter och samarbeten med varumärken. 

Läs fler artiklar
LÄS MER