Bolt ser positivt på avgifterna – hoppas på gatuhyra: “Effektivt”

BoltElscooterElsparkcykel

David Mothander, chef för Public Policy i Norden.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Bolt vill se ytterligare avgifter för att straffa aktörerna som ställer ut flest elsparkcyklar.

Stockholm stad har bestämt sig för att införa en avgift på elsparkcyklar i ett försök att minska mängden sparkcyklar som står parkerade på gatorna. 

Från och med den 1 juli i år ska det kosta 1400 kronor per elsparkcykel som ställs ut i Stockholm – vilket totalt skulle kosta bolagen närmare 20 miljoner kronor sett till de omkring 14.000 elsparkcyklar som finns tillgängliga idag. Dessutom ska parkering bara få ske på utvalda platser. 

Det beslutet gick inte hem hos svenska snabbväxaren Voi

“Vi måste ha en lösning på parkeringsproblemet men vi vet med säkerhet att bara avgifter inte löser problemen för stockholmarna. Det är symbolpolitik som inte löser problemet”, sa Sverigechefen Eric André till Breakit då.

En aktör som ställer sig bakom de nya avgifterna är aktören Bolt.

Hoppas på ännu högre avgifter

David Mothander är public policy-chef i Norden. Enligt honom är avgifter som dessa ett effektivt sätt att skapa ordning på gatorna och han öppnar även för att ytterligare avgifter skulle vara välkomna.

“Poängen är att det kommer att bli dyrt att översvämma gatorna som vi har sett att vissa operatörer gör. När vissa operatörer har distribuerat mer än 5.000 elektriska skotrar i Stockholm, skapar det problem och utmaningar för alla utom för operatören med den stora flottan”, säger han i ett pressmeddelande och fortsätter.

“Förutom parkeringsböter hoppas vi också att kommunen kommer att införa en avgift för gatuhyra. Det är ett effektivt sätt att minska antalet elsparkcyklar, samtidigt som man undviker en minskning av antalet operatörer och därmed behåller den konkurrensutsatta marknaden till förmån för konsumenterna.”

Den nya kostnaden för bolagen ska inte att påverka priset på tjänsten enligt Bolt själva.

Läs mer