Så ska Nakd minska sina utsläpp: “Viktigt att kunderna förstår”

Nakd Hållbarhet ehandel
Så ska Nakd minska sina utsläpp: “Viktigt att kunderna förstår”

Anna Winde, hållbarhetschef Nakd. Foto: Press samt Istock.

Johanna Ekström

Reporter

Nakd har lagt över tio miljoner kronor på en second hand-plattform som nu lanseras.

Det är bolagets största hållbarhetssatsning hittills.

Men går det att ha kraftiga tillväxtambitioner och samtidigt få ner utsläppen?

Redan på Breakits Almedalsscen 2019 avslöjade Nakd-grundaren Jarno Vanhatapio att bolaget skulle sjösätta en stor satsning med fokus på cirkulär ekonomi. 

Han har länge förstått att hållbarhet också är en fråga om affärer, när allt fler kunder efterfrågar det. 

Projektet har sedan pytsats ut på bolagets olika marknader sedan ett år tillbaka, men nu lanseras plattformen Nakd Circle brett. 

Det är en second hand-plattform där kunderna kan sälja och köpa begagnade Nakd-plagg. 

Står för enorma utsläpp

Satsningen beskrivs som bolagets största på hållbarhet hittills och har kostat över 10 miljoner kronor.

“Det är viktigt att vi använder de plagg vi redan har tills vi har slitit ut dem, det är det bästa du och jag som individer kan göra. Idag används ett plagg i genomsnitt sju gånger men det borde kunna användas 200 gånger. Det är där Nakd Circle kommer in”, säger Nakds hållbarhetschef Anna Winde, som värvades från Volvo i höstas. 

Hon har en del att jobba med. Klädindustrin står för enorma utsläpp av koldioxid globalt, mer än både flyget och sjöfarten tillsammans. Klädskam har blivit ett nyord. 

Anna Winde menar att frågorna är så pass stora att Nakd måste samarbeta med branschkollegorna. 

“Jag tror det är kritiskt om vi ska kunna minska utsläppen med 50 procent på tio år att både vi och våra branschkollegor jobbar mot cirkulära affärsmodeller. Konsumenterna måste också vänja sig vid det. Vi måste ha mer cirkularitet, upcycling och uthyrning av kläder”, säger hon.

Samtidigt vill ni att folk ska fortsätta köpa kläder i snabbare takt –  går det ihop?

“För att växa måste vi öka våra intäkter. Givetvis växer vi genom att sälja kläder. Men vi kan växa genom initiativ som Nakd Circle och också se till att de nya kläder vi säljer har mer hållbara material och så liten miljöpåverkan som möjligt”. 

Bolaget har jobbat hårt med att Nakd Circle ska bli så enkelt som möjligt att använda. Den som säljer behöver inte fota plagget, sätta pris eller betala något för att lägga upp en annons. Tjänsten är helt integrerad i Nakd:s plattform, vilket innebär att de begagnade plaggen kommer säljas sida vid sida med de nya. 

Anna Winde jämför det med att kunden går in i en butik och hänger upp sina gamla plagg på en galge bredvid de nya. 

Den som säljer via Nakd Circle får dock inga pengar, utan får presentkort att handla för hos Nakd.

Finns det inte en risk då att de använder de pengarna för att köpa nya plagg?

“Jo, det är klart att de kan göra det, eller så kan de köpa ett annat plagg från Nakd Circle eller välja kläder från våra mer hållbara kollektioner”, säger Anna Winde.

Att konsumenterna ändrar sina beteenden är dock bara en del av de förändringar som behöver ske om branschen ska bli hållbar. Den största påverkan från svenska klädindustrin kommer från produktionen, runt 80 procent enligt forskningsprogrammet Mistra. 

“När det gäller mer hållbara material har vi gjort en jätteresa på Nakd. Idag är 45 procent av våra kläder tillverkade i mer hållbara material som ekologisk bomull, återvunnen bomull och återvunnen polyester”, säger Anna Winde.

Köpa sig fri från synd

Även hur kläderna designas, så att de är lättare att återvinna, tror hon kommer att förändras mycket framöver. 

Nakd klimatkompenserar sedan tidigare alla sina transporter. Samtidigt har klimatkompensation blivit allt mer ifrågasatt. Nakd-investeraren Northzones partner Pär-Jörgen Pärson sa nyligen till Breakit att det finns en “avlatsproblematik” med klimatkompensation, det går inte att köpa sig fri från synden. 

Anna Winde håller med om att det viktigaste är att reducera utsläppen så långt som möjligt. Men att klädbranschen ska få bort sina utsläpp helt är knappast möjligt. 

“Vårt mål är att reducera vår klimatpåverkan med 50 procent till 2030, jämfört med 2020. Det är en jätteutmaning för ett bolag som växer så mycket som Nakd gör. Men faktum kvarstår att vi inte kommer kunna få noll i reella utsläpp, med tanke på hur världen ser ut idag och då kommer vi kompensera för resten. Men vi kommer se över så att det sker på ett så bra sätt som möjligt”.

Enligt Anna Winde är det också viktigt hur bolaget kommunicerar med kunderna.

Tidigare har kunder som inte är insatta i klimatfrågan lätt kunnat få uppfattningen i bolagets marknadsföring att plaggen inte har någon klimatpåverkan eftersom Nakd klimatkompenserar. 

“Det är viktigt att kunderna förstår att alla plagg de köper ger upphov till utsläpp”, säger Anna Winde. 

 

Läs fler artiklar
LÄS MER