Sök

Annonssamarbete med NetSuite

Experten: Här är 3 e-handelstrender du behöver ha koll på just nu

Oracle Netsuitee-handel

Ebba Arnborg

E-handeln har ökat rekordartat under pandemin. För att bli en av vinnarna framåt måste du ta hänsyn till tre viktiga trender!

Pandemin har gett e-handeln en skjuts in i framtiden med fem år, det berättade Zak Rafiq, Industry Principal på Oracle NetSuite när han gästade Breakits och Oracle NetSuites gemensamma lansering av Retailrapporten – där vi granskat ägandet i ett 40-tal av Sveriges hetaste e-handelsbolag.

”Vi har en tidigare oöverträffad ökning av e-handeln just nu. Hela världen har vant sig vid att köpa på nätet, inte bara de unga och modemedvetna”, konstaterade Zak.

I Sverige har e-handelsförsäljningen ökat med 44 procent, berättade han. Och dessutom: 6 av 10 planerar att köpa lika mycket online efter att pandemin är över.

Dags att byta till ett molnbaserat affärssystem? Kolla in lösningarna från NetSuite!

Zak listade även några trender som påverkar e-handeln just nu:

1. Lager och logistik

För att hantera förändringar i efterfrågan och beteende har många e-handlare hittat effektiva sätt att jobba med sin lagerhantering, med målet att snabba upp processer och stoppa misstag. Många går också över till lagerhanteringssystem, berättade Zak.

Pandemin visade sig skapa problem kring att transportera produkter över landsgränserna. Något som har ökat efterfrågan på tredjepartslogistik, det vill säga lager som hanteras av någon annan vilket ger möjligheten att snabbt sätta upp sina produktlinjer i ett annat land och få sina varor levererade därifrån.

”Pandemin har visat att försörjningskedjor är ömtåliga. Företag behöver se till att ha mer än ett sätt att leverera produkter till kunder i flera länder”, sa Zak.

2. Omnichannel

Idag gäller det att ha en kundfokuserad approach och inte bara satsa på multichannel – att finnas i alla kanaler. Utan även på omnichannel – att se till att skapa en sammanhållen köpupplevelse i alla kanaler: som webb, mobil, email och fysiska affärer.

Här handlar det också om att som e-handlare kunna samla in och slå ihop data från fler olika kanaler och använda den för att skapa en personlig kundresa och förvandla varje kontaktpunkt till en möjlig försäljning, berättade Zak.

”Multichannel handlar om att erbjuda många olika sätt för kunder att interagera med er, omnichannel handlar om att göra detta sömlöst. Att kunden kan köpa online men hämta ut i en fysisk affär, eller köpa online och lämna in returer på en insamlingspunkt. Det är sömlösheten som behövs!” konstaterade Zak.

3. Från internet till fysiska affärer

Samtidigt som e-handeln ökar, finns en motsatt rörelse där det öppnas fysiska affärer – eller pop-up affärer – av aktörer som startat online. Den här trenden går emot allt vi fått höra de senaste åren, påpekade Zak och avslutade med att skicka med en tanke:

"Det är en föränderlig tid. Fokusera inte bara på e-handel eller bara på fysiska affärer. Kombinera dem, satsa på omnichannel!”

Låt ditt företag skala upp tillsammans med NetSuites molnbaserade affärsystem! 

Läs mer