Spotify, Voi och Northzone i klimatkampanj: "Kan inte köpa sig fri från synd"

Spotify Voi Hållbarhet
Spotify, Voi och Northzone i klimatkampanj: "Kan inte köpa sig fri från synd"

Pär-Jörgen Pärson. Foto: Sara Lindmark

Johanna Ekström

Reporter

Klimatkampanjen Leaders for Climate Action har fått tunga techbolag att försöka reducera sina klimatavtryck snarare än att bara kompensera bort dem.
Pär-Jörgen Pärson, partner på Northzone, är engagerad i kampanjen och menar att det finns en "avlatsproblematik" med klimatkompensation.
"Det går inte att köpa sig fri från synd egentligen", säger han.

I veckan lanserade organisationen Leaders for Climate Action (LFCA) en kampanj där målet är nå miljoner människor och förmå dem att bli mer klimatvänliga.  

Det vill den tyska välgörenhetsorganisationen göra genom de hundratals techbolag världen över som anslutit till utmaningen.

Organisationen grundades i Berlin i början av 2019 av ett gäng entreprenörer från stadens techscen, och har nu fått företag från 25 olika länder att ansluta sig. Bland dem bolag som Spotify, Klarna, Voi, Ebay och Flixbus.

“Tanken med utmaningen är att de ska uppmana sina användare och partners att agera. Det räcker inte med att bara se till de egna utsläppen, den största effekten får man om man även påverkar andra”, säger organisationens medgrundare, serieentreprenören Philippe Singer. 

Northzone lobbar

En som tidigt kom i kontakt med LFCA via portföljbolaget Tier är Pär-Jörgen Pärson på Northzone. Han har sedan dess hjälpt till att sprida ordet organisationen utanför Tyskland. 

“Vi försöker engagera våra portföljbolag och de har varit väldigt entusiastiska”, säger han. 

Varför har just det här klimatinitiativet fått spridning i techvärlden?

“Det är lätt att prata om hur viktiga de här frågorna är, men i grunden handlar det om vad man kan göra rent konkret. Det handlar om strukturella förändringar. Då behöver man support och där är LFCA en bra resurs”, säger han. 

Vad gör ni på Northzone för att få ner er egen påverkan?

“Den största effekten får vi genom att prata med våra portföljbolag och välja vilka bolag vi investerar i”.

“Sen har alla i vår bransch dåligt track record när det kommer till flygresor. Det här året har det varit obefintligt med flyg, men det är något vi funderar på hur vi ska hantera. Det är ändå viktigt att träffas face to face. Men i huvudsak handlar det om att göra oss medvetna om vilken kraft vårt investeringskapital har”. 

Avlatsproblematik med klimatkompensering

Den som går med i Leaders for Climate Action måste mäta och redovisa sitt klimatavtryck. Organisationen lägger också fokus på hur bolagen kan reducera sina klimatavtryck snarare än att kompensera bort dem. 

Pär-Jörgen Pärson tycker att det finns en “avlatsproblematik”  med klimatkompensation. 

“Man kan inte köpa sig fri från synden egentligen, det är inte det som i slutändan kommer förändra något, utan förändringen sker när vi alla bestämmer oss för att minska klimatavtrycket istället”, säger han.  

Läs fler artiklar
LÄS MER