Videomeddelandetjänsten Snapchat växer i ruskigt snabb takt. Så sent som i maj förra året kunde bolaget stoltsera med 2 miljarder dagliga videovisningar på sin plattform. Nu har den siffran växt till 8 miljarder.
Det rapporterar techsajten Recode, och hänvisar till källor som hörde Snapchats vd Evan Spiegel prata vid en analytikerkonferens på måndagen.
Den nya rekordsiffran innebär att Snapchat i dagsläget har lika många videotittare som världen största sociala medie-nätverk, Facebook. Facebooks senaste officiella siffror är förvisso från november månad, men då låg bolaget också på 8 miljarder dagliga videovisningar.
Snapchat har dock avsevärt färre användare än Mark Zuckerbergs jätte. Facebook har över en miljard aktiva användare varje dag – Snapchat har ”bara” runt 100 miljoner.
Upplägget på videoklippen sklijer sig även kraftigt: Snapchats hela tjänst går ut på att skicka egeninspelade videoklipp till sina vänner och följare. Facebook distribuerar däremot alla möjliga typer av videoklipp.
I samband med konferensen avslöjade Evan Spiegel även ett par andra intressanta datapunkter. Bland annat är mer än hälften av alla nya Snapchat-användare över 25 år gamla.