Linda Hallbergs LH Cosmetics vände till vinst: "Växte med 40 procent"

LH Cosmetics e-handel
Linda Hallbergs LH Cosmetics vände till vinst: "Växte med 40 procent"

Linda Hellqvist vd på LH Cosmetics och Linda Hallberg, grundare.

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

Starkt år från sminkbolaget.

Make-up-artisten Linda Hallberg är en i raden av svenska sociala medier-profiler som satsar på egna varumärken. Efter att ha gjort succé med sin blogg och med nästan 1 miljon följare på Instagram drog hon för fyra år sen igång LH Cosmetics tillsammans med Bangerhead.

I Breakit Live avslöjar bolagets vd Linda Hellqvist att LH Cosmetics växte med över 40 procent förra året.

“Det fanns en oro för hur corona skulle påverka men vi har sett tillväxt både i återförsäljarleden och i den egena e-handeln”.

“Vi stängde året med lönsamhet för första gången – det är jättekul.”

Hur resultatet ser ut på sista raden vill hon inte riktigt avslöja men en ökning på 40 procent innebär i reda siffror att omsättningen gick från 12,9 miljoner till runt 18 miljoner. Hemligheten bakom succén är dels att de har tajtat till kostnaderna och lyckats med sina satsningar.

"Vi har breddat produktportföljen och fått ut ännu bättre produkter och gjort de produkterna synligare för en större publik".

Säljer mer på andra sidan Atlanten

USA är bolagets största marknad och det är fortfarande Linda Hallberg som är det främsta säljargumentet. Andra svenska stjärnor som Isabella Löwengrip har haft svårt att få fotfäste på just den marknaden, när hon lanserade där var det helt enkelt ingen som visste vem hon var. 

Det verkar inte vara ett problem för Linda Hallberg.

“Om man tittar på Lindas (Linda Hallbergs reds anm) instagramkonto så ser man att hon är absolut störst i USA.

Se hela intervjun med Linda Hellqvist i spelaren här nere. Eller lyssna på podden som släpptes nu på morgonen.

 

Läs fler artiklar
LÄS MER