Sök

Klimato vill göra restauranger klimatsmartare – nu tar de in kapital

Klimatoklimat

Anton Unger, Philip Claesson, Henric Hansson, Christoffer Connée, grundare Klimato. Foto Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Ska göra det lätt som en plätt att mäta matens påverkan på klimatet.

Pandemin har varit ett hårt slag mot restaurangbranschen. Restriktioner har gjort att krogarna har varit tvungna att stänga tidigare och fått ta in färre betalande gäster. 

Men samtidigt som covid-19 har svept över världen och resulterat i en kris för världsekonomin finns det en annan kris som konstant maler kvar i bakgrunden.

Nämligen klimatkrisen där det kommer larmrapport på larmrapport om att vi måste hålla nere bland annat koldioxidutsläppen.

För restauranger som vill ta sitt klimatansvar innebär det ett problem. Omkring 25 procent av världens totala utsläpp av växthusgaser kommer från livsmedelsindustrin och där bidrar naturligtvis restaurangbranschen till utsläppen.

Men det är svårt för restauranger att hålla koll på hur mycket deras maträtter egentligen påverkar utsläppen. Startupen Klimato har tagit fram ett digitalt verktyg som beräknar hur mycket klimatpåverkan restaurangernas rätter har och gör att restauranger kan beräkna och följa sin klimatpåverkan. På kundlistan finns redan snabbväxande restaurangkedjor som Bastard Burgers och Hawaii Poke och under förra året minskade bolagets användare sin klimatpåverkan med i snitt 10 procent.

Plockar in miljoner

Nu gör bolaget en nyemission och tar in 6,9 miljoner kronor för att kunna skala upp produkten och utmana utanför Norden.

“Tack vare denna investering kan vi anpassa vår produkt efter fler segment inom restaurangbranschen och skala upp försäljningen med siktet inställt på flera marknader”, säger Anton Unger, vd på Klimato.

2,9 miljoner av pengarna i nyemissionen kommer från Almi Invest medan privata investerare står för resten.

“Genom att introducera en egen klimatdatabas samt ett standardiserat märkningssystem kan Klimato sätta en industristandard när det gäller att kommunicera klimatpåverkan från livsmedel”, säger Karin Edström, Investment Manager på Almi Invest Greentech.

Enligt den senaste tillgängliga årsredovisningen hade Klimato en nettoomsättning på 500.000 kronor och gjorde en vinst på 90.000 kronor år 2019.

Läs mer