Sök

Annonssamarbete med Polestar

Här är 5 sätt att bygga ett mer hållbart företag (och ett bolag att inspireras av)

PolestarHållbarhethållbart företagande

Thomas Ingenlath, vd på Polestar.

Ebba Arnborg

Att driva ett hållbart företag är A och O om man vill vara framgångsrik 2021. Är ni inte riktigt där än? Ingen fara – här är konkreta tips!

Att tänka på hållbarheten är nästan ett måste om du vill driva ett lönsamt företag i framtiden – inte bara för miljön och det moraliska ansvaret utan även för att det är bra för affärerna. 

“Konsumenter är en stor drivkraft när det gäller skiftet till en mer hållbar ekonomi. De måste få rätt redskap och val för att fatta välinformerade och etiska beslut”, det säger Thomas Ingenlath, vd på Polestar – ett företag som valt att satsa stenhårt på hållbarhet.

Ett bra sätt att ta sig an sitt hållbarhetsarbete är att inspireras av andra. Som elbilstillverkaren Polestar, som nu tar sitt hållbarhetsarbete ett steg längre. De siktar inte bara på att minska sina utsläpp. De satsar istället på att redan år 2030 kunna sälja en bil som är helt utsläppsfri – utan att klimatkompensera.

Idag lämnar Polestar 2 fabriken med ett koldioxidavtryck. År 2030 vill vi presentera en bil som inte gör det”, säger Thomas Ingenlath.

Läs mer om Polestar och deras syn på hållbar innovation

Hur bygger man då ett mer mer hållbart företag? Här har vi samlat några smarta råd.

Skapa ett mer hållbart företag – 5 konkreta tips

1) Låt hållbarhet bli en del av hela affärsmodellen
Punktmarkera inte ett område att bli bra på – satsa istället på att låta hållbarhet bli en del av hela er affärsmodell. Sätt klimatfrågan på agendan i varje större beslut som rör vad ert bolag gör (och inte gör). 

Konkret kan detta exempelvis innebära att alltid ställa sig frågan: Kommer beslutet att öka eller minska utsläppen av växthusgaser. Finns det bättre alternativ?

För att lyckas är det bra att även sätta upp mål och KPI:er och mäta utvecklingen – så att hållbarhet verkligen blir en del av affärsmodellen.

2) Gör en livscykelanalys och gå igenom era produktions- och leverantörskedjor
Att göra en ordentlig kartläggning av hela era produktions- och leverantörskedjor är ett bra sätt att hitta små och stora utsläpp där man kan göra åtgärder. 

Hur omfattande detta jobb är beror helt på hur många leverantörer ni använder. Kom ihåg att inte bara lista leverantörer av fysiska produkter. Även digitala leverantörer, som olika molntjänster och internetleverantörer, kan vara en ganska stor klimatbov.

Polestar lanserade till exempel i höstas en livscykelanalys över deras bil Polestar 2 där man kan se att den lämnar fabriken med 26 ton carbon footprint – en siffra som inte ökar om användaren väljer att ladda den med grön-energi. 

3) Gör era resor och transporter grönare
Det senaste året har gjort att vi naturligt rest betydligt mindre och vi har också lärt oss att många av resorna går att undvika genom att istället köra digitala möten. I de fall ni behöver transportera varor, eller anställda, kan man försöka att välja det klimatvänligaste alternativet. Cykel, tåg och elbil är alla klimatvänligare alternativ om man jämför med flyg, lastbil och ”vanlig bil”.

En stor fördel med elbilar jämfört med bilar som drivs på diesel eller bensin är att deras utsläpp är väldigt små efter produktionskedjan – till skillnad mot vanliga bilar som genererar stora utsläpp under hela sin livstid.

4) Ingen green-washing!
En taktik som inte varit helt ovanlig, i företags jakt på att framstå som hållbara, är så kallad green-washing. Det innebär i korthet att ett företag försöker framstå som miljövänliga genom att belysa ett område där de är klimatvänliga – utan att belysa de områden där de eventuellt är riktiga miljöbovar. Man kan lätt tänka att det är ett smart drag men green-washing kan i slutänden skada er mer än det gynnar. Satsa istället på att faktiskt göra något åt problemen – i alla led.

5) Var transparenta
Eftersom konsumenter idag är medvetna och värnar om klimatet är en nyckel till en framgångsrik hållbarhetsresa att vara transparenta. Polestar har till exempel aktivt valt att vara helt transparenta med sina utsläpp. Som första bilföretag väljer de att kommunicera hur stort Carbon Footprint deras bilar har och vilka material som används i produktionen.

Läs mer om Polestars etiska förhållningssätt 

 

Läs mer