Försäljningen rusar för deras Xlash – och det är bara början: “Fullt fokus”

Beauty Generation ehandel Skönhet
Försäljningen rusar för deras Xlash – och det är bara början: “Fullt fokus”

Svante Grabán. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Svante Gabráns skönhetsföretag sprängde precis 100-miljonersvallen – och i år ska företaget mer än dubbla den siffran.

Det ska göras med hjälp av expansion, e-handel influencer och Amazon.

“Vi har inga externa investerare.”

Svenska Beauty Generations ögonfransserum Xlash, som ska göra så att ögonfransarna växer snabbare,har blivit en jättesuccé inom skönhetsbranschen. När Pricerunner sammanställde de mest populära produkterna under julhandeln var Xlash femma på listan, tillsammans med mer kända produkter som Airpods, Iphones och spelkonsoler. 

De senaste åren har Beauty Generations försäljning också ökat ordentligt. Omsättningen på 31 miljoner kronor 2019 steg under fjolåret till hela 105 miljoner kronor, avslöjar bolagets vd och medgrundare Svante Gabrán. Lönsamheten ska ligga kring 20 procent.

“Det är ett ägarlett företag och vi har inga externa investerare i bolaget, vilket har gjort att vi växer kostnadsmedvetet. Det har varit en stark kärna i verksamheten. Vi behöver ha svarta siffror på sista raden för att vara nöjda”, säger Svante Gabrán.

I år siktar de på att omsätta 250 miljoner kronor.

Försäljningen låg och puttrade

Svante Gabrán själv har en bakgrund av att driva egen mediebyrå redan som 20-åring och arbetade tidigt med det som idag kallas för influencer marketing. Fast på den tiden rörde det sig fortfarande mest om bloggare som hade börjat få genomslag och kunde fronta olika produkter. 

Sedan fick han chansen att börja sälja brittiska Xlash produkter i Sverige, men varumärket låg länge lite vilande och puttrande på grund av att ingen tog något riktigt ägaransvar och satsade på varumärket. Sedan 2018, när Beauty Generation grundades, ingår Xlash i det nya bolaget som nu vill satsa på kraftig tillväxt i Europa.

“Xlash drivs och ägs av Beauty Generation till 100 procent idag där det brittiska bolaget är med som passiv partner. Under 2020 och 2021 har vi även tagit över full produktion också och där står vi för ett ganska stort skifte att faktiskt börja tillverka i Sverige”, säger Svante Gabrán och fortsätter:

“Förra året lanserade vi på fem nya marknader och i år är målsättningen att lansera på ytterligare sex marknader med fokus på våra nordeuropeiska grannar. Men vi får se exakt var det landar i slutändan.”

Strategin är att först komma in med sin egna e-handel, hitta lokala influencers och få en lokal koppling till marknaden. Men man vill också hitta retailkunder att samarbeta med för att få en tyngd bakom varumärket. 

Ytterligare en satsning för Beauty Generation i år är att börja sälja via Amazon i Sverige och tre andra europeiska marknader.

“Om 30 procent av e-handeln i Storbritannien går via Amazon så är det klart att man måste finnas där. Det är svårt att konkurrera med deras dagliga leveranser, Prime-erbjudande och allt annat de har. Det är viktig att etablera det med en sån partner om man ser till det framtida kundbeteendet och jag skulle säga att vi redan är sena med det utomlands.”

Ni har finansierat tillväxten själva, har ni tankar på att ta in investerare?

“Det är klart att man får ljuset på sig när varumärket börjar komma upp i de här siffrorna. Vi har sagt i ägaragendan att vi ska jobba med lönsamhet och satsa på tillväxt med den metod vi redan har, men sen är det klart att man alltid är öppen för samtal. Jag varken stänger eller öppnar några dörrar just nu, fullt fokus är på årets tillväxt.”

Idag har Beauty Generation cirka 25 anställda och växer snabbt enligt Svante Gabrán.

Bolaget grundades 2018 och ägs idag av Svante Gabrán och Daniel Korhonen, tillsammans med det brittiska bolaget som tagit fram serumet. 

Är du intresserad av e-handel? Breakit färdigställer just nu en unik ägar-kartläggning över e-handels-Sverige, som vi kommer att presentera den 20 april. På vårt kostnadsfria digitala event, som vi gör tillsammans med Oracle Netsuit, kommer vi att bjuda på godbitarna - anmäl dig här nu (först till kvarn!).

Läs fler artiklar
LÄS MER