Sök

Rekordår för United Screens – vände 44 miljoner i förlust till vinst

Natalie Tideström Heidmark, vd och Nicolin Lillhage, vice vd. Foto: Press

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

"Vi har haft ett stenhårt fokus på tillväxt", säger United Screens vd Natalie Tideström Heidmark.

United Screens kopplar samman influencers och kreatörer med kunder som vill annonsera på till exempel Youtube. Bolaget ökade omsättningen med 19 procent förra året till 170 miljoner kronor och gjorde en rörelsevinst på 1,3 miljoner under 2020. Det framgår av ett pressmeddelande.

Det är en tydlig resultatförbättring mot en förlust om cirka 44 miljoner kronor under det föregående året. Detta efter att en ny affärs- och tillväxtplan presenterades under mitten av sommaren 2019.

"Vi har haft, och kommer fortsätta att ha, ett stenhårt fokus på tillväxt. Vårt finansiella resultat är ett kvitto på att vi har fokuserat helt rätt. Redan tidigt under coronapandemin lyckades vi styra om och ändra strategi genom att erbjuda marknaden produkter som var ännu bättre anpassade till situationen", säger bolagets vd Natalie Tideström Heidmark i en kommentar. 

Under 2020 har United Screens bland annat tagit fram ett nytt globalt erbjudande till annonsörer.

Bolaget uppger att de utöver fokuset på tillväxt också lyckats minska på kostnaderna.

"Vi har satsat hårt på att effektivisera organisationen. Pandemin har inneburit ett mycket speciellt år och i dessa tider har det varit extra viktigt att vara snabbfotade och inte vara rädda för att tänka nytt. Alla dessa komponenter i kombination med att vi haft en hård kontroll på kostnaderna är några av våra framgångsfaktorer för 2020", säger Nicolin Lillhage, vice VD, i en kommentar.

Bolaget är en del av den tyska mediejätten RTL Group, 

Läs mer