Sök

Clubhouse börjar med dricks – men det är fortfarande oklart hur de ska tjäna pengar

ClubhouseSociala medier

Clubhouse-grundarna Paul Davison och Rohan Seth. Foto. Istock/press.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Clubhouse lanserades precis i början av pandemin och har lyckats skapa stor hajp kring tjänsten. Nu provar bolaget en dricks-funktion, men frågan är fortfarande hur de ska kunna kapitalisera på användarna - och fortsätta växa.

Sociala medier-appen Clubhouse lanserades för ett år sedan och har vuxit snabbt under pandemiåret. I slutet av februari hade appen 6,8 miljoner aktiva användare enligt Bloomberg.

Nu provar bolaget en ny funktion som går ut på att användarna ska kunna dricksa varandra. Något som bolaget meddelade i ett blogginlägg. 

Den nya dricksfunktionen betyder att andra användare kan betala personer som de gillar en slant, ungefär som en Swish-funktion. I ett första skede kommer alla att kunna dricksa, men enbart ett utvalt antal användare kommer kunna ta emot dricks.  

Clubhouse fungerar genom att användarna skapar rum, till exempel God morgon med Breakit, där olika ämnen diskuteras och där det är fritt fram för vem som helst att räcka upp handen och hoppa in i samtalet. 

Men frågan är fortfarande hur bolaget ska tjäna pengar. Tjänsten är i nuläget både gratis och reklamfri. 

Satsar på bidragsmodell

Den nya dricks-tjänsten, som fått namnet Clubhouse Payments, hanteras av betalbolaget Stripe, som kommer ta en transaktionsavgift, men däremot kommer den inte innebära några intäkter för Clubhouse. Grundarna Paul Davison och Rohan Seth har tidigare också gjort klart att det inte är aktuellt att börja med reklam i appen.  

I samband med lanseringen av Clubhouse Payments meddelade bolaget dock att det här bara är den första av flera planerade funktioner för att ge dem som skapar innehåll på plattformen betalt. Det är inte omöjligt att tänka sig att de kommer ta en andel själva på kommande tjänster. 

Det som Clubhouse avslöjat hittills om sina planer tyder alltså på att de kommer satsa på en bidragsmodell, likt Patreon eller “Swish-journalistisk” snarare än en prenumerations-modell. Men än viktigare för bolaget i nuläget är troligtvis att hålla kvar hajpen, få medlemsantalet att fortsätta växa även bland folk utanför techbubblan och samtidigt värja sig mot eventuella konkurrenter. Både Linkedin, Facebook och Twitter har annonserat att de kikar på olika former av Clubhouse-utmanare. 

Tunga investerare bakom

I Sverige tog användandet fart på allvar först efter årsskiftet. Här, liksom i USA, handlar många av rummen fortfarande om tech, investeringar och entreprenörskap. 

Om det ens pågår några svenska diskussioner över huvud taget. Vilka rum som kommer upp som förslag i appen är beroende av vilka personer du följer.

Själv följer jag över 200 personer, främst svenskar, och i skrivande stund klockan 10 tisdag förmiddag är det inte ett enda svenskt rum som kommer upp som förslag för mig. 

Passande nog har däremot ett av samtalen som pågår titeln “Clubhouse monetization. Does it matter to ppl that have money?”. 

Inga intäkter – men riskkapital

Clubhouse har tagit in nära en miljard kronor sedan starten och värderades till runt 9 miljarder dollar i senaste rundan. De backas av riskkapitaljätten Andreessen Horowitz som har exits bakom sig i bolag som Lyft, Facebook, Slack, Skype och Pinterest. Andreessen Horowitz är engagerade i Clubhouse och grundarna är själva aktiva med att skapa innehåll. Det var till exempel en partner i Andreessen Horowitz som såg till att både Elon Musk och Mark Zuckerberg i början av året deltog i diskussioner. 

Med så pass finansiella muskler bakom sig kan Clubhouse förmodligen hålla ut lite till innan de börjar skapa intäkter. 

Läs mer