Sök

Annonssamarbete med Nordea

Här är investerartypen du inte känner till (och så får du som entreprenör dem på kroken)

NordeaFinansiering

Jennifer Bonér

Det finns i dag en uppsjö av kapital- och finansieringslösningar för drivna
entreprenörer, och allt beror på vilken fas i bolagsbygget du befinner dig i. Men
det finns fler privata investerare än man tror.

De senaste 5-10 åren har en trend växt fram i den svenska startupvärlden: allt fler förmögna entreprenörer som har gjort sin exit väljer att fortsätta göda ekosystemet med sina egna pengar. 

Johan Ekberg är en av dem. Han sålde sitt bolag och grundade 2019 Twin Mountain Group, som investerar tidigt i onoterade bolag och jobbar aktivt tillsammans med grundarna. I dagsläget är man inne i ett tjugotal olika företag. 

”Vi gör en såddinvestering för att vi verkligen tror på människorna och affärsidén. Jag ser det som att vi befinner oss i en bra symbios med det större riskkapitalet som gärna kommer in i ett senare skede när verksamheten ska skala,” berättar han i BreakitLive. 

”VC-bolagen vågar sällan investera förrän de är helt säkra på att affärsmodellen sitter. En privat investerare kanske ser att det finns ett problem som är tillräckligt stort. Då finns det också en marknad.” 

Han får medhåll av Oskar Kihlmark, nytillträdd chef för Nordea Startup & Growth. 

”Jag tycker absolut vi ser att bolag söker kapital i allt tidigare skeden, och det är glädjande att det finns så många alternativ där ute. Ofta letar entreprenörerna först bland sina egna kontakter, men hos oss på Nordea Startup & Growth finns ett bredare nätverk. Vi kan öppna dörrar till både den här typen av affärsänglar privata investerare – och till det större riskkapitalet”.

Vill du veta med om hur Nordea Startup & Growth kan hjälpa dig? Läs mer här! 

Skarpa tips till startups

Men att resa kapital handlar också om att övertyga med sin affärsidé, poängterar Johan Ekberg. Han ger sin bild av vad som kännetecknar framgångsrika entreprenörer utifrån sin egen investeringsfilosofi. 

”Det är viktigt att du tidigt får igång det kommersiella drivet och jobbar nära kunderna så att du förstår deras problem. De som blir mest framgångsrika är de som lyckas sälja in problemet och hur man löser det. Men det kan vara klokt att ha plan för ett scenario där kan kanske inte får in externt kapital alls.”

Han menar att den kundcentriska filosofin bör genomsyra allt, särskilt i en uppbyggnadsfas. Och när det gäller teamet handlar det om att hitta skarpa hjärnor redan från start.

”Omge dig med människor som är bättre än dig själv, så att ni kompletterar varandra. Om du ska bygga ett bra bolag är det bara att släppa allt vad stolthet och prestige heter.”

Banken är ett bra komplement

På Nordea Startup & Growth är Oskar Kihlmark och hans team vana vid att hantera alla möjliga typer av entreprenörer, men fokus ligger på den snabbväxande sorten – inte sällan inom techbranschen. Även här råder en prestigelös inställning, menar han. 

”Vi ser oss inte som konkurrenter med någon annan, utan vi vill hjälpa företagen i sin resa på det sätt som passar just då. Det kan innebära att vi har kontakt med investerare som Johan eller ser över möjligheten till riskkapital för ett företag, medan ett annat kanske istället behöver komplettera med en bankfinansiering. Vår rådgivning är alltid skräddarsydd.”

Johan Ekberg fyller i:

”Nordea Startup & Growth är egentligen unikt. Jag vågar påstå att det är den bank som bäst förstår entreprenören och hur man kan finansiera sin affärsidé.”

Vill du veta med om hur Nordea Startup & Growth kan hjälpa dig? Läs mer här! 

Läs mer