H&M:s förlust mindre än väntat i första kvartalet

H&M e-handel retail
H&M:s förlust mindre än väntat i första kvartalet

H&M:s vd Helena Helmersson Foto: TT

Finwire / Breakit

Klädbolaget H&M:s rörelseresultat var negativt, men bättre än väntat i det första kvartalet.

Försäljningen var helt i linje med tidigare lämnad uppgift.

Omsättningen sjönk 27,1 procent till 40 060 miljoner kronor (54 948). Utfallet överensstämmer med tidigare rapporterat för perioden.

Rörelseresultatet landade i sin tur på -1 128 miljoner kronor (2 690), väntat rörelseresultat var -1 228 enligt Bloomberg.

”Samtidigt som vi är ödmjuka inför den osäkerhet som fortsatt råder på grund av pandemin, är det fantastiskt roligt att se det stora intresset för våra kollektioner. Med ett väl positionerat kunderbjudande fortsätter vi vårt förändringsarbete med full kraft för att skapa långsiktig, hållbar och lönsam tillväxt för H&M-gruppen”, säger Helena Helmersson, vd i en kommentar.

"Våra digitala satsningar fortsätter tillsammans med utvecklingen av vårt fysiska butiksnät. Vi ser att kunderna både vill kunna känna, prova och se plaggen i verkligheten och använda digitala kanaler för att utforska mode, inspireras och handla. "

Här är fler hårda siffror från rapporten:

# Resultatet före skatt var -1 389 miljoner kronor (2 504), analytikerkonsensus -1 477.

# Resultatet efter skatt blev -1 070 miljoner kronor (1 928), analytikerkonsensus -1 150.

# Resultat per aktie hamnade på -0,65 kronor (1,16).

Läs fler artiklar
LÄS MER