Sök

Linas Matkasse till börsen – rusar vid öppningen

Linas matkasseMatkassarBörs

FOTO: Linas matkasse

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Linas matkasse tog steget in på börsen idag.

En rad e-handelsbolag har den senaste tiden tagit klivet in på börsen. Desenio, Rugvista och Pierce är tre exempel på kort tid.

Idag tog så även Linas Matkasse (LMK) klivet in på börsen. I samband med noteringen gick matkasse-bolaget ut med att den nyemission man genomfört blivit övertecknad. De nuvarande ägarna, bland dem grundarna Carolina Gebäck och Niklas Aronsson och riskkapitalbolaget Hercules Capital, säljer i samband med noteringen aktier för 320 miljoner kronor.

Teckningskursen vid noteringen låg på 79,5 kronor vilket gav ett börsvärde på 760 miljoner innan pengarna i nyemissionen kommit in.

När börsen öppnade på måndagsmorgonen rusade aktienkursen. Efter cirka 15 minuters handlas aktien för närmare 96 kronor, alltså en ökning med över 20 procent.

Kursen föll därefter något ner mot 90 kronor, för att senare handlas för 85 kronor.

Ökat under pandemin

Bolaget har ett par tuffa år bakom sig men vände rejält under förra året.  Rörelseresultatet gick från minus 145 miljoner under 2019 till plus 91,5 miljoner under 2020 då omsättningen landade på 1.126 miljoner kronor.

Vd Walker Kinman säger i ett pressmeddelande på måndagsmorgonen att det har varit stort intresse för bolaget under hela noteringsprocessen.

“Med fokus på lönsam tillväxt, hälsosam mat och minskat matsvinn ser vi fram emot den fortsatta resan tillsammans med våra nya aktieägare.”

Tuff konkurrens

Konkurrensen på marknaden är samtidigt tuff. I förra veckan meddelade tyska Hello Fresh att de växer dubbelt så snabbt på den svenska marknaden och att de idag ser sig som "marknadsledare". 

”Sett till årsomsättning är de fortfarande större. Men vi bedömer att vi redan nått vårt mål om att bli marknadsledare, mot slutet av 2020 genomförde vi fler leveranser än våra konkurrenter enligt transaktionsdata från tredje part", sade Kristian Hald, vd för Hellofresh i Norden.

Enligt honom siktar Hello Fresh på en årlig tillväxt om 20 till 25 procent på global nivå, men en ännu större tillväxt i Norden. Detta jämfört med Linas Matkasses prognos som ligger på 10 till 12 procent om året.

Förutom Linas matkasse och Hello Fresh, som satsar på matkassar med recept, finns även en rad aktörer som säljer mer klassiska "plock"-kassar på nätet. Allt från Kinneviks-backade Mathem till klassiska kedjor som Willys, Ica och Coop.

LÄS MER: De cashar in en kvarts miljard när Linas Matkasse går till börsen

Läs mer