Sök

Bidrik tar in kapital - ska hjälpa företag att göra offerter snyggare

Bidrik

De två grundarna Adrian Rosca och Emilie Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Säljverktyget Bidrik tar in 2,5 miljoner kronor från Linköpings färskaste affärsänglar.

Bolaget erbjuder ett verktyg som bolag kan använda för att skapa offerter och hålla kontakten med kunden under säljprocessen.

“Idag görs 99 procent av offerterna med Microsoft Word. Det blir fult och man får ingen direktkontakt med kunden efteråt”, säger bolagets vd och medgrundare Adrian Rosca.

Han startade Bidrik tillsammans med Emelie Wallersjö i början av 2015. Varumärket Bidrik ligger under bolaget Tiny Cloud AB, som grundades 2013.

Nu har bolaget tagit in 2,5 miljoner kronor från fem affärsänglar från Linköping. Leif Erlandsson, som även är styrelseordförande i Bidrik, sitter även i styrelsen för Linköpingsbolaget Intuitive Aerial. Vi har skrivit om Intuitive Aerial tidigare i samband med att deras drönare användes för att filma den senaste James Bond-filmen.

Samtliga affärsänglar är själva entreprenörer men för några av dem är investerarlivet helt nytt. Adrian Rosca ser det dock som en fördel snarare än en nackdel.

“Vi hade kunnat köra ett större race och tagit in institutionellt riskkapital. Min erfarenhet är att det blir för mycket fokus på milstolpar då. Som en startup behöver man kanske ändra strategin ibland och då passar det bra att få in några entreprenörsdrivna änglar. Det blir inte samma sak om man tar in en luttrad finansiär som bara tittar på budgeten. Alla måste tänka som entreprenörer”, säger han.

Det nya kapitalet kommer att användas både för produktutveckling och marknadsföring.

“Tidigare har vi sysslat mest med direktsälj men nu har vi fått upp vår molnlösning så kunderna kan sätta upp sina egna konton”, säger Adrian Rosca.

Eftersom Bidrik erbjuder en ren mjukvarutjänst tror Adrian Rosca att bolaget kan börja gå med vinst nästan omedelbart. Han utesluter dock inte att det kan bli aktuellt att fylla på med ytterligare kapital i framtiden för att skynda på utvecklingen.

“Vi ska kunna gå med vinst efter det kapitalet vi har tagit in nu. Sedan kan man inte utesluta att ta in x antal miljoner i framtiden för att öka försälningen. Men det blir en avvägning längre fram om det är nödvändigt eller inte. Den kristallkulan sitter ingen med idag”, säger Adrian Rosca.

Under 2014 omsatte bolaget blygsamma 140.000 kronor och gjorde en vinst på 25.000 kronor. Adrian Rosca har satt som mål att omsätta 30 miljoner kronor om tre år.

Läs mer