Rabattappen Rabble vänder till vinst - expanderar till fler länder

Breakit - Rabattappen Rabble vänder till vinst - expanderar till fler länder
Från vänster: Simon Wallén och Daniel Zeitoun, grundare till Rabble.
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Det digitala kupongföretaget Rabble har nått positivt kassaflöde. Nu ska tjänsten, som backas upp av bland andra Martin Wattin, expandera till fler länder.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Svenska Rabble, som lanserades 2010, gör det möjligt för företag att dela ut digitala rabattkuponger till tilltänkta kunder. Bolaget tog vid starten in riskkapital från bland andra finansfamiljen Wattin, som även har investerat i bolag som KNC Miner och Fishbrain. Martin Wattin är också styrelseordförande i Rabble.

De senaste åren har det dock varit relativt tyst om Rabble, som har verkat i skuggan av mer välkända rabattbolag som Let's deal, Groupon och Wrapp.

Medgrundaren Daniel Zeitoun säger att bolaget under 2015 bytte affärsmodell. I stället för att fokusera helt på mobilappen har Rabble numera också en traditionell sajt som går att nå via alla möjliga plattformar.

"Det är lite enklare att nå ut med en sajt, eftersom det går att länka till den. Google har ju börjat med indexering av appar, men det är inte så stort ännu. Vi borde nog ha varit lite bredare från början, om man ska vara efterklok. Med det i tanken lanserade vi vår sajt för ungefär ett år sedan", säger Daniel Zeitoun.

I mitten av 2015 märkte han att trafiken och försäljningen började ta fart på allvar. Vid årets slut summerades försäljningen till 6 miljoner kronor. Bolaget har nu positivt kassaflöde.

Enligt grundaren skiljer sig Rabbles modell en del från till exempel Schibsted-ägda Let's deal.

"De riktar in sig mer på att sälja en enskild produkt, till exempel om någon har beställt 10.000 kinderägg men bara säljer 1.000 stycken kan de rea ut resten via en rabattsajt. Vi kör mer på marknadsföring av själva varumärket, till exempel att Lloyds apotek erbjuder 30 procent på hela hudvårdssortimentet, för att få nya kunder på lång sikt", säger Daniel Zeitoun.

Nu har bolaget inlett en expansion till både Norge och Danmark.

"Vi räknar med att dubbla omsättningen i år. En fördel är att vi har många kunder som har verksamhet i hela Norden, typ Burger king, som vi kan följa med ut från Sverige nu när vi expanderar", säger Rabble-grundaren.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel