Sök

Annonssamarbete med Nordea

Nordeas analytiker: ”E-handeln har tagit ett fyraårigt skutt under pandemin”

Nordeae-handelCorona

Christian von Essen

Christian von Essen

Skribent

Hur har vi handlat under krisen? I en stor studie av köpbeteenden har Nordea samlat enorma mängder kortbetalningsdata från sina 10 miljoner kunder i Norden under det gångna året. Resultaten bekräftar e-handelns jättesprång.

De flesta av oss har förändrat våra köpvanor på ett eller annat sätt under coronapandemin. I många fall handlar det om påtvingade skiften på grund av restriktioner, men det finns även gott om exempel på beteenden som fastnat för att upplevelsen är mer bekväm och enkel.

E-handelns stora uppsving är förstås en av de tydligaste megatrenderna i kölvattnet av 2020. Johan Trocmé är chef för tematisk analys på Nordea, och har varit delaktig i att ta fram den nya rapporten som bär namnet E-commerce and corona.

Hur har e-handeln utvecklats under pandemin? Läs mer om Nordeas nya rapport här!

”Eftersom våra kunder utgör 10 miljoner av Nordens totalt 27 miljoner invånare, finns det en mycket bra spridning och representation i statistiken. Naturligtvis är all data anonymiserad, men med hjälp av korttransaktionerna kan vi se de större trenderna svart på vitt istället för att förlita oss på enkätsvar.”

Johan Trocmé konstaterar att våra köpbeteenden har förändrats dramatiskt under perioden.

”Vi såg redan innan corona att det fanns en stark trend mot att handla mer på nätet. Från en andel på 15 procent av detaljhandeln står e-handeln nu för 25 procent. Det är ett fyraårigt skutt jämfört med tidigare års tillväxt, och vi tror att utvecklingen till stor del kommer att hålla i sig. I så fall kommer e-handeln stå för 30 procent redan år 2024.”

Mat blev den stora vinnaren

Handeln av varor och tjänster sjönk drastiskt i den första pandemivågen under våren 2020. Men medan produktköpen droppade 10 procent störtdök våra köp av tjänster med hela 70 procent när hotell, flygbolag och restauranger blev allt mer otillgängliga. Men en stor del av samtliga inköp hämtade sig under året.

E-handeln är styrd av bekvämlighet och konsumentnytta. Migrationen från butik till e-handel har varit lavinartad.

Matköp på nätet har varit den stora vinnaren under året, och stod för hela 45 procent av våra nordiska butiksköp på nätet under det gångna året. Det är en kraftfull ökning från låga nivåer – medan näthandeln stod för två procent av matköpen 2019 har andelen nu nästan fördubblats, till över 3,5 procent.

Många köpbeteenden lever kvar

I BreakitLive påminner Johan Trocmé om att trots att många retailaktörer riskerar att slås ut, är det en i grunden positiv trend vi ser.

”E-handeln är styrd av bekvämlighet och konsumentnytta. Migrationen från butik till e-handel har varit lavinartad, och jag tror att många företag kommer att behöva anpassa sig efter den här nya verkligheten om de ska kunna bibehålla sin konkurrenskraft.”

När man väl migrerar online är de viktigt att se till att jobba med kundens flöde. Idag överges  tex 77% av påbörjade köp. Oskar Kihlmark på Nordea Startup & Growth får ofta höra hur startup-bolag brottas med e-handeln.

”Se till att din lösning är enkel och tydlig, så att man inte får överraskningar om extrakostnader och betalsätt i sista steget. Låt kunden handla utan att behöva logga in med alla sina personuppgifter och se till att det finns ett brett utbud av betalningsalternativ. Och håll en dialog med dina kunder löpande, vad tycker de och vad vill de ha”.

Och så den stora frågan, som alla vill ha svar på: kommer förändringarna att bli permanenta efter att pandemin släppt sitt grepp?

”Det enda vi vet säkert är att inget vet,” säger Johan Trocmé. ”Men på Nordea är vi övertygade om att många av de här förändringarna kommer att vara bestående. Det krävs mycket goda skäl för att gå tillbaka till det gamla köpbeteendet om man har upplevt fördelarna med e-handeln. Jag tror absolut att mycket kommer att permanentas.”

Läs mer om Nordeas betallösning för E-commercebolag

Läs mer