Sök

E-handel har blivit jackpott för mediejätten Egmont – säljer för över 5 miljarder

Egmonte-handel

Cato Broberg. Foto: press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Färska siffror från mediehuset.


Mediehuset Egmont har många bollar i luften och satsar bland annat allt mer på e-handel. Det senaste i raden av satsningar är svenska Royal Design som förvärvades från Verdane och Eequity i en miljardaffär tidigare under året. 

Utöver Royal Design ingår även e-handelsbolagen Jollyroom, Bagaren och Kocken, Outnorth, Garnius, Fjellsport, Skitt Fiske, Med24 och NiceHair i koncernen. 

E-handeln har fått en rejäl skjuts av covid-19, vilket även avspeglar sig i Egmonts siffror, och under måndagsmorgonen avslöjade mediehuset hur det gått under förra året i samband med att koncernen redovisade still bokslut. 

Ökade rejält förra året

Under 2019 omsatte e-handelsbolagen tillsammans 3,5 miljarder kronor. Under förra året ökade omsättningen rejält och landade på 537 miljoner euro, runt 5,5 miljarder kronor. Då är det senaste nyförvärvet Royal Design inte inräknade i siffrorna. 

Vinstmarginalen, ebita, landar på runt 7 procent. 

Cato Broberg, vd för e-handel på Egmont, säger att det varit ett fantastiskt e-handelsår som drivits på av digitaliseringen, men lider samtidigt med den fysiska handeln som påverkats negativt av pandemin.

”Covid-19 har gett oss en stor del av tillväxten, men historisk sett har vi alltid haft en god tillväxt i alla våra segment. Bolagen har gjort ett bra jobb och haft goda förutsättningar för kraftig tillväxt”, säger Cato Broberg.

Svag start för Jollyroom 

Heminredning har gått som tåget i och med att fler lägger tid och pengar på hemmet, och inom det segmentet äger Egmont både Bagaren & Kocken och Royal Design. Cato Broberg säger att hela koncernen har gått bra på det stora hela, men att det naturligtvis finns områden som drabbats av pandemin i högre grad. Ett exempel på det är bioverksamheten i bolaget Nordisk Film. 

Egmont äger även 49 procent av Jollyroom som säljer barn- och babyprodukter på nätet. Segmentet mot föräldrar har inte drivits lika snabbt av pandemin, men visar nu bra tillväxt, enligt Cato Broberg. 

”Jollyroom hade en svagare start och fyllde på med lite mer pengar från Egmont, men det stabiliserade sig och såg mycket bra ut mot slutet av året. Vi ser en samlad tillväxt på över 20 procent”, säger Cato Broberg. 

På frågan om koncernen kommer att fortsätta sluka e-handlare svarar Cato Broberg att de är långsiktiga i sin e-handelssatsning. 

”Vi är alltid intresserade av att stärka våra positioner. Om vi hittar bolag som är relevanta och som passar in så är vi intresserade”. 

Egmont söker primärt bolag inom sina fem fokusområden, vilket är föräldrar/barn, heminredning, outdoor, hälsa/skönhet och hobby. Störst fokus läggs dock mot heminredning och outdoor. 

Spår förändrade köpmönster 

Cato Broberg är baserad i Norge där restriktionerna kopplade till corona är stränga. Han spår att vårt köpmönster kommer att förändras efter pandemin, men menar att mycket handlar om i hur stor utsträckning restriktionerna kommer att lyfta. 

”Ju längre vi lever med den nuvarande coronasituationen desto mer vana blir människor vid att handla på nätet, det förstärker trenden. Men jag tror samtidigt att restauranger och resor står högt på människors listor, och jag tror att vi kommer se ganska stora förändringar i köpmönster så fort pandemin klingat av och folk vill ut och göra saker”, säger Cato Broberg. 

Cato Broberg menar att det blir svårt att hålla den kraftigt rusande tillväxten i e-handeln ytterligare ett år. 

”Även om covid-19 följer med oss under hela året kommer tillväxttakten att vara lägre än under 2020. Men alla bolag har en kraftig tillväxt i första kvartalet, och möter därefter starkare jämförelsetal”.

På senare tid har flera svenska e-handlare meddelat att de är på väg till börsen, exempelvis Desenio, Pierce och Linas Matkasse. Cato Broberg konstaterar att det är en superhet marknad där e-handlarna går starkt. 

”Värderingen är hög, för några bolag dubbelt så hög, som för ett år sedan och då är det naturligt att man söker börsen. Det är vissa som nu tror att digitaliseringen kommit över sin tipping point och kommer att accelerera framöver och vill investera i den här typen av bolag. Andra menar att effekten av covid-19 har dragit upp marginalerna och tillväxten kanske faller tillbaka till normal nivå. Då tänker man att man behöver sälja innan det normaliseras. Jag tror det handlar om en balans om vem som köper och säljer på marknaden”

Läs mer