Hörslursbolaget Sudio tar in 1,5 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Bronx invest

Breakit - Hörslursbolaget Sudio tar in 1,5 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Bronx invest
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Pengarna ska bland annat användas till att bearbeta bloggare i Asien så att de skriver om produkterna.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Sudios affärsidé är att ta fram hörlurar som är mer moderiktiga än traditionella varianter från till exempel Sony och Philips. Utseendet skiljer sig också från till exempel hiphopmärket Beats så till vida att Sudios lurar passar till bättre till en kavaj än till en luvtröja.

“Bakgrunden till att vi startade Sudio var att vi kände att det fanns många lurar för hiphop, street- eller rockstilen men inga som vi själva ville ha”, säger Sudios medgrundare Carl Sundqvist.

Bakom Bronx Invest som nu investerar i Sudio finns bland andra nätbanken Avanzas vice vd Henrik Källen och affärsängeln Martin Cullberg, som har en bakgrund på Samsung.

Bronx och Sudio kom i kontakt med varandra på eventet Sting Demo Day i Stockholm där hörlursbolaget visade upp sig för potentiella investerare.

“Vi tror att Sudios eleganta sätt att se på hörlursmarknaden är spot on. Deras starka team har bevisat sitt koncept mot distributörer och konsumenter i Asien och vi ser nu fram emot att Sudio expanderar till andra länder”, säger Martin Cullberg.

Sedan bolaget lanserade sina lurar i december har Sudio omsatt ungefär en halv miljon kronor i månaden. Grundarna tror på en omsättning runt 10 miljoner kronor i år och 50 miljoner nästa år.

“Vi har anställt en kvinna från Taiwan och en från Kina som riktar in sig på att skriva till modebloggare i Asien och skicka produkter till dem för att få publicitet där. Det är ett sätt för oss att öka vår marknadsnärvaro i de länder där vi redan finns”, säger Carl Sundqvist.

Resten av riskkapitalet ska investeras i att utveckla nya lurar och att bland annat åka på stora teknikmässor i USA för att få kontakt med fler distributörer runt om i världen.

Liksom många andra mindre bolag som sysslar med musik och hemelektronik har Sudio fått ett brev från den amerikanska hörlursjätten Beats (numera ägd av Apple) om att bolaget inkräktar på Beats varumärke.

LÄS MER: Beats hotade att stämma 16-åring från Borås

Apple anser att ordet Sudio Klang (en av Sudios lurar) inkräktar på varumärket Beats Studio - förväxlingen ska alltså gälla orden Sudio och Studio.

Carl Sundqvist säger sig inte vara särskilt stressad över den processen.

“Det har inte hänt något mer där. Det verkar ganska lugnt eftersom Beats har ett så pass svagt yrkande. Min känsla är lite att de har anställt en person vars jobb det är att leta upp bolag som de kan skriva till och hävda att de inkräktar på varumärket. Den personen fortsätter väl skicka ut brev för att bevisa att han eller hon behövs på jobbet”, säger Carl Sundqvist.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel