Sök

Solidsport tar in kapital – satsar på utlandslansering

SolidtangoStreaming

Tobias Thalbäck, vd på Solidtango. Foto: Istockphotos/Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

När pandemin bröt ut tog det tvärtstopp. Trots det växte Solidsport med 36 procent förra året. Nu plockar bolaget in kapital och förbereder en utlandslansering.

Solidsport (med bolaget Solidtango) har tagit fram en plattform som låter idrottsföreningar och lag livesända sport. Bolaget har kunder från gräsrotsnivå upp till högsta ligan. 

Nu plockar bolaget in 23 miljoner kronor, pengar som bland annat ska användas för att växa utomlands. 

Bland investerarna återfinns Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef på Söderberg & Partners och investeraren Robert Bexell. Utöver grundarna är Telia sedan tidigare delägare i bolaget. 

Tog tvärstopp under våren

Samtidigt avslöjar bolaget nu sitt resultat för 2020. Omsättningen landade på 30 miljoner kronor, en ökning från 22 miljoner kronor året innan. Resultatet landade på runt minus 2 miljoner kronor. 

“Vår affärsmodell är bevisad och har redan genererat 43 miljoner kronor till idrotten. Nu vill vi fortsätta utveckla våra befintliga samarbeten i Sverige och Finland samtidigt som vi tänker ta Solidsport ut i Europa”, säger bolagets vd Tobias Thalbäck i en kommentar.

Breakit har tidigare berättat att början av pandemiåret 2020 var tufft för Solidtango. Under mars och april sändes i princip inga matcher alls på bolagets kanaler. 

Men i augusti vände det och bolaget meddelade att antalet sändningar “fullkomligt exploderade”. Något som enligt bolaget beror både på att digitaliseringen generellt påskyndats av pandemin samt också på att många inte kunnat gå och titta på matcherna. 

Delar på intäkterna med föreningarna

“Intresset för att livesända sport överträffade alla våra förväntningar under 2020. Så fort det funnits möjlighet att utöva tävlingsidrott och spela matcher har vi sett en stark efterfrågan på att livesända tävlingar och matcher. En utveckling vi är säkra på kommer fortsätta under 2021 och framåt”, säger Tobias Thalbäck. 

Förra året nådde bolaget 1 miljon användare. 

För föreningarna är det gratis att livesända, men Solidsport erbjuder också en betallösning för de som vill ta betalt av tittarna. Intäkterna från den delas mellan föreningarna och bolaget. 

Läs mer