Inditex omsättning och vinst sjönk mer än väntat

Zara Inditex retail
Inditex omsättning och vinst sjönk mer än väntat

Klädkedjan Zara satsar på digital handel i fysisk butik. Foto: TT

Finwire / Breakit

Tufft år för klädbranschen.

Spanska klädbolaget Inditex, som bland annat äger märket Zara, redovisar en sämre än väntad omsättning och vinst för helåret 2020/2021, jämfört med föregående period. Styrelsen föreslår en utdelning på 0,70 euro per aktie, inklusive extrautdelning.

## Nettoomsättningen sjönk 27,9 procent till 20,40 miljarder euro (28,29). Utfallet kan jämföras med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 20,96.

## Nettoomsättningen i det fjärde kvartalet var 6,32 miljarder euro, att jämföra med väntade 6,71 miljarder euro.

## Ebitda-resultat för helåret blev 4,55 miljarder euro (7,60), med en ebitda-marginal på 22,3 procent (26,9).

## Rörelseresultatet blev 1,51 miljarder euro (4,77), väntat rörelseresultat var 1,85. Rörelsemarginalen var 7,4 procent (16,9).

## Resultatet före skatt var 1,40 miljarder euro (4,68).

## Resultatet efter skatt blev 1,10 miljarder euro (3,64), analytikerkonsensus 1,33.

## Resultat per aktie hamnade på 0,355 euro (1,168).

I utdelning föreslås 0,70 euro. Av den föreslagna utdelningen är 0,22 euro per aktie en ordinarie utdelning. Denna ska betalas ut lika stort vid två tillfällen (3 maj och 2 november). Resterande 0,48 euro per aktie är en extrautdelning, varav 0,30 euro per aktie ska betalas under kalenderåret 2022.

I rapporten skriver Inditex att vår och sommarkollektionen har mottagits väl av konsumenter. Bolaget skriver också att det under februari hade i snitt 21 procent av butikerna stängda, men att siffran krympte till 15 procent per 8 mars. Inditex räknar med att ha alla butiker öppna den 12 april.

Vidare uppger bolaget att försäljningen (butik och online) var -4 procent för perioden 1-7 mars, jämfört med -4 procent föregående år.

Inditex räknar med att de totala årliga investeringarna under 2020-2022 blir cirka 900 miljoner euro. Det inkluderar digitala investeringar om cirka 1 miljard euro under de tre åren.

Onlineförsäljningen förväntas fortsätta växa i en betydande takt, skriver bolaget under utsikter.

Läs fler artiklar
LÄS MER