Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Qast kopplas loss från Creed – “Naturligt nästa steg”

My-Louise Nilback och Hjalmar Wilén. Foto: Press

Hoppas omsätta 15 miljoner kronor i år och ser ett ökat intresse för poddmarknaden från stora aktörer.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

När den hajpade mediebyrån Creed Media lanserades i slutet av 2018 var det med flera olika ben som skulle byggas upp koncernen. En av satsningarna som grundarna bakom Creed Media ville ta fram var ett eget produktionsbolag för podcasts som man kallade för Creedcast, som bland annat gjorde poddar för Spotify, Podme och Radioplay. 

Det bolaget lanserades 2019 tillsammans med podcastproducenten Hjalmar Wilén. Men nu kopplas poddsatsningen loss från Creed och lanseras istället som ett eget bolag under namnet Qast. Satsningen ska ledas av Qast-grundaren Hjalmar Wilén och vd:n My-Louise Nilback. 

“Det var ett naturligt nästa steg i resan att bygga ett eget varumärke och att vara tydliga mot marknaden vad vi är för något. Vi var hela tiden ett eget bolag men nu ska vi stå på egna ben också – även om Timothy Collins och Hugo LePrince (grundare Creed Media reds.anm.) fortfarande är med som ägare”, säger Hjalmar Wilén.

Ägandet sker genom de två Creed-grundarnas gemensamma investeringsbolag. 

Creed omsatte 54 miljoner kronor under fjolåret, jämfört med 13,7 miljoner under 2019, och siktar i år på att omsätta hela 100 miljoner kronor. 

För Qast låg intäkterna under fjolåret på mer blygsamma 4 miljoner kronor. En siffra som de siktar på att öka till 15 miljoner under 2021. 

Hur har det fungerat att ligga i en företagsgrupp där ena delen växer väldigt kraftigt?

“Det har bara varit inspirerande och lärorikt att följa den resan. Att jobba nära Tim och Hugo har stärkt oss och gjort oss smartare. Det är även till följd av det som vi väljer att ta det strategiska beslutet att bygga vårt eget varumärke.”

Vill driva utvecklingen i poddbranschen

Ljudmarknaden befinner sig just nu i ett intressant läge där olika sociala plattformar håller på att ta position med ljudet som främsta kommunikationsmedel. I poddbranschen, berättar My-Louise Nilback, finns det fortfarande mycket kvar att göra.

“Vi vill driva utvecklingen i poddbranschen, hur man arbetar med poddar och hur poddformat kan se ut”, säger hon och fortsätter.

“Det vi ser idag är att fler aktörer väljer att satsa mer på ljud och att vi går från ett ekosystem styrt av kreatörer till att allt fler stora medieaktörer ger sig in i spelet. Det gör att vikten av spännande och unika format stiger.”

Qast har producerat poddar åt bland annat artisten Felix Sandman och profiler som Tess Gustafsson och Nathalie “Nattid” Danielsson. Bolaget tog också över rättigheterna till podden Svenska mordhistorier under 2020 tillsammans med Podme. Bolagets ägare är Hjalmar Wilén, My-Louise Nilback, Timothy Collins och Hugo Leprince genom Leprince & Collins Invest AB

Läs mer