Sök

Memmo tar in 80 miljoner – fyller kassan rejält: "Ledande position"

Memmoriskkapital

Foto: Press

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Vd:n: "Förra året tog vi en ledande position i Europa och Kanada."

Från idé till hajpad mediesuccé på tre månader – Memmo har haft en snabbare resa än många andra svenska startups. 

I somras kunde Breakit avslöja att Memmo, som är en plattform för personliga kändis-hälsningar, arbetade med att stänga en kapitalrunda på 80 miljoner kronor.

Nu, åtta månader senare, så är rundan stängd. Memmo meddelar nu att bolaget tar in totalt 10 miljoner dollar, motsvarande cirka 82 miljoner kronor.

Investerar gör bland annat Left Lane capital, Delivery Hero-grundaren Lukasz Gadowski, FJ Labs, Depops vd Maria Raga, Zillow-medgrundaren Spencer Rascoff, Voi-grundaren Fredrik Hjelm och Wolt-grundaren Elias Aalto.

"Förra året tog vi en ledande position i Europa och Kanada. Efterfrågan sköt i höjden under Q4 och har fortsatt att stiga under 2021", säger Memmos vd och medgrundare Gustav Lundberg Toresson i ett pressmeddelande.

Bolaget uppger att försäljningen har ökat med 50 procent varje månad sedan i somras.

New York-baserade Left Lane leder rundan och pengarna ska nu bland annat användas till att utveckla teknik för live-video-hälsningar samt företagserbjudanden.

Ingen USA lansering – än

Memmo finns idag på en rad europeiska marknader samt i Kanada. Enligt Techcrunch har Memmo däremot inga planer på att lansera på jättemarknaden USA i närtid.

Den stora konkurrenten i USA är amerikanska Cameo som startade redan för tre år sedan. Cameo har cirka 30.000 kändisar i sitt nätverk och hade i somras 1 miljon sålda videohälsningar.

Memmo har jämförelsevis hittills skickat 100.000 meddelande globalt, men växer i snabb takt.

Nyfiken på vilka som äger Memmo? Så här såg ägarlistan ut i Memmo i somras – där hittar vi bland annat en Klarna-miljardär och flera spännande och oväntade namn.

 

Läs mer