Klart: Foodora tecknar kollektivavtal i Sverige: ”Historiskt”

Foodora Transport Kollektivavtal
Klart: Foodora tecknar kollektivavtal i Sverige: ”Historiskt”

Foto: Lars Pehrson / SvD / TT /

Jon Mauno Pettersson

Redaktionschef

"Banbrytande steg för gig-ekonomin."

Det har tagit ett år. Men nu har Foodora och Svenska Transportarbetareförbundet till slut landat i ett kollektivavtal för budbolagets verksamhet, inklusive cykel- och mopedbud.

Totalt berörs 2000 Foodora-anställda, enligt ett pressmeddelande.

”Det har varit Foodoras absoluta ambition att komma i mål med förhandlingarna. Vårt främsta fokus har varit på våra anställda bud och samtidigt värna om de restauranger och butiker som är anslutna till oss. Under dialogen vi har haft med Svenska Transportarbetareförbundet har det varit viktigt med en bra förståelse för våra behov och vår affär, då Foodora är ett bolag som verkar i en ny bransch. Vi är ett bolag som är pionjärer inom många områden och att vi nu är överens om ett avtal, är ytterligare ett kvitto på att vi leder förändringen framåt”, säger Hans Skruvfors, koncernchef och vd Foodora Sverige.

Tommy Wreeth, förbundsordförande Transport, menar att avtalet är ett ”banbrytande steg för gig-ekonomin”.

”Det visar att den svenska modellen fungerar och att även plattformsarbete ska regleras inom ramen för kollektivavtalsmodellen. Det är ett viktigt steg för oss som nu kommer att kunna ha våra egna arbetsplatsombud på arbetsplatsen”, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande Transport.

"Jag skulle vilja kalla det delvis historiskt, för det här visar att det går att reglera plattformsföretag", utvecklar han till DN.

Kollektivavtalet innebär bland annat höjda löner och ersättningar för bud under vissa tider, årliga löneökningar enligt ”märket”, ersättning för underhåll av cyklar och arbetskläder, pension och försäkringar samt riktlinjer för arbetsmiljö.

Kritiserats i flera år

De populära gig-bolagen, som hjälper dig att beställa hem exempelvis mat till dörren, har sedan lanseringen i Sverige för några år sedan mottagit skarp kritik. När Breakit granskade Uber Eats och Foodora 2017 kunde vi avslöja att vår reporter fick en snittlön på 39 kronor i timmen på Uber Eats, vilket resulterade i en stor debatt i Sverige rörande arbetsvillkoren för cykelbuden.

Läs vårt prisbelönta reportage här.

Sedan dess har bolagen – som fortsätt växa och breddat sina tjänster under coronakrisen – granskats vidare. Breakit har bland annat kunnat rapportera att Arbetsmiljöverket granskat bolaget sedan cykelbuden larmat om hög stress, dåliga löner och bristande arbetsförhållanden. 

Foodora i Sverige ägs av Delivery Hero.

Artikeln uppdateras.

Läs fler artiklar
LÄS MER