Den svenska e-handeln ökade med 40 procent under förra året. I kronor räknat var tillväxten 35 miljarder kronor. Pandemin gav naturligtvis handeln en skjuts. Det visar Postnords rapport E-barometern, årsrapport 2020.
E-handeln svarar nu för 14 procent av den svenska handeln.
"Det är betydligt fler konsumenter som har e-handlat under 2020 och den genomsnittliga konsumenten har handlat för betydligt mer pengar. En stor del av ökningen kommer sig av att väldigt många äldre konsumenter har börjat e-handla, i många fall av ren nödvändighet på grund av oro för smittspridning. Men troligtvis kommer en stor del av de här nya konsumenterna fortsätta att e-handla även efter pandemin", säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, i en kommentar.
Dagligvaror uppvisar den starkaste tillväxten, upp 95 procent. Skönhet och hälsa kom på andra plats, upp 59 procent. I den kategorin ingår även apotek.
Takten har också ökat under året. I det fjärde kvartalet var tillväxten 56 procent.
76 procent av svenskarna (18-79 år) e-handlade under en genomsnittlig månad under 2020. I november och december var andelen som högst, hela 85 procent.
Postnords experter räknar med en betydligt mer blygsam tillväxt i år, upp sju procent jämfört med 2020. Frågan är hur pandemin utvecklar sig och hur mycket av beteendeförändringarna som håller i sig i takt med att restriktioner lyfts.
"Vi bedömer att många av de konsumenter som börjat e-handla av nödvändighet till viss del kommer fortsätta att göra det. Många av de som haft en högre tröskel till att börja e-handla, och som nu tvingats över den, lär inte återgå helt och hållet", säger Carl-Fredrik Teder till nyhetsbyrån TT.
Mer om e-handelns raketutveckling får du höra på Breakits årliga event Retail tech den 25 mars. Läs mer och boka biljett här!