Trendskifte på Handels: Fler studenter går ut i joggingkläder

Breakit - Trendskifte på Handels: Fler studenter går ut i joggingkläder

Handelshögskolan i Stockholm och dess rektor Lars Strannegård. Foto: Pressbilder

Johanna Ekström

Reporter

Nu satsar skolan på att möta det växande intresset för startups.

De senaste åren har det skett något av ett trendskifte på den anrika skolan. Allt fler studenter dras till startupkulturen, menar Handelshögskolans rektor Lars Strannegård.

“Vi ser en breddning av våra studenters intressen. Man kan börja på investmentbank eller konsultbyrå och ha på sig eleganta kläder - men man kan också sitta i sin joggingdress och dricka joltcola, trots att man har samma utbildning”, säger han och fortsätter:

“Vi märker att allt fler vill göra avtryck i världen och skapa någon förändring. De vill göra det på massa olika sätt. Men gemensamt är att det handlar om värderingar, inte bara om att tjäna pengar. Man vill vara med och skapa något, göra något som känns kul”.

Utvecklingen har delvis drivits fram av svenska techbolag som King och Klarna. Det senare föddes dessutom i Handelshögskolans acceleratorprogram. Men Lars Strannegård tror att trenden kan spåras ända tillbaka till millenieskiftet.

“Det som floppade då har ändå haft kulturell bäring på närings- och samhällslivet. Under den tiden skapades ett alternativ till traditionell affärsverksamhet, en annan väg som det finns något som det är lite rebelliskt och alternativt över”, säger han.

Stockholms startupscen lockar också allt fler internationella studenter.

“Många har hört talas om Stockholm som en innovationshub, man ser Stockholm som en spännande plats. Så ju mer vi lyckas koppla oss till den scenen, desto bättre är det för skolan, eftersom vi på så sätt kan locka fler studenter som kan ge ett värde till svenskt näringsliv”, säger Lars Strannegård.

För att möta intresset har Handelshögskolan skruvat om sitt masterprogram i Business & Management från och med i höst och ökar fokuseringen på innovation och entreprenörsskap.

“Tanken är att fokusera på alla de kompetenser som man faktiskt behöver för att driva bolag. Ett bolag måste ha ett starkt ledarskap och en tydlig vision, men man ska också kunna sina siffror".

"Inriktningen ska vara mycket på organisation och marknadsföring, men också på sådant som innovationsledarskap, hur man kommer på nya produkter och sedan tar dem till marknaden”, säger Lars Strannegård.

Läs fler artiklar
LÄS MER