Zenterio ska göra dumburken smartare - satsar på Stockholmsbörsen

Breakit - Zenterio ska göra dumburken smartare - satsar på Stockholmsbörsen
Michael Shaheen/Flickr
Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Det senaste året har Zenterio, som utvecklar en mjukvara för tv-apparater och digitalboxar, köpt en rad olika bolag och gått från 100 till 200 anställda. Nu byter företaget vd och satsar på en börsintroduktion senare i år.

Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

I höstas tog Zenterio in 115 miljoner kronor i riskkapital för att kunna växa. Redan då var siktet inställt på den börsintroduktion som nu ska genomföras.

“Vi följer vår plan”, säger Mattias Arnelund, finanschef på Zenterio.

Han berättar att de varit inne i en uppbyggnadsfas där de fokuserat på att få fler licenstagare.

“Under 2014 hade vi en tillväxt på 400 procent och nådde vårt mål på 1,5 miljoner licenstagare. Det är vi jävligt nöjda med.”

Företaget går ändå med förlust och enligt Mattias Arnelund dröjer det ett tag innan det kan nå svarta siffror.

“Det tar tid att etablera ett sådant här företag och komma upp i tillräckligt mycket licensintäkter”, säger han.

I samband med satsningen mot börsen tar företaget in Jörgen Nilsson som tidigare jobbat på Ericsson, Hewlett Packard och Acision. Han får efterträda Robin Rutili som vd i det Linköpingsbaserade företaget som det senaste året har köpt upp tre konsultfirmor i Linköping och ett liknande bolag i USA.

“Vi ville ta oss ur konsultberoendet och ha möjlighet att så småningom satsa i USA”, säger Mattias Arnelund.

Annars är Sydamerika och Afrika heta marknader för Zenterio.

“De genomgår samma revolution med att gå från analogt till digitalt som vi gjorde här för några år sedan”, säger Mattias Arnelund.

Men Zenterio har 2,7 miljoner licenser runtom i världen och finns på alla kontinenter utom Oceanien. Att allt fler konsumenter helt struntar i tv:n till förmån för datorer och mobiler oroar inte Mattias Arnelund.

“Det passar oss väldigt bra för det pressar operatörerna att få bättre effektivitet i sina plattformar”, säger han.

Det är just operatörerna som distribuerar tv-programmen (som Comhem och Viasat) som är Zenterios potentiella kunder - inte privatpersonerna som sitter framför tv:n.

I en första fas städar Zenterio upp i operatörens system.

“De har stora summor investerade i hårdvara som vi uppgraderar med ny mjukvara”, säger Mattias Arnelund.

Det finns i dag en mängd olika mjukvaror på digitalboxmarknaden. Mattias Arnelund liknar situationen med hur det såg ut med persondatorer på 1980-talet när alla märken hade sina egna operativsystem.

“Sedan tog Windows över. Vi vill bli Windows för tv-operatörerna”, säger han.

Zenterio jobbar med att harmonisera tekniska plattformar för att de ska kunna ge sina kunder lösningar där kundernas alla apparater ska kunna kopplas ihop.

“De ska inte behöva hitta egna tekniska lösningar som Apple TV för att göra det”, säger Mattias Arnelund.

I den andra fasen erbjuder Zenterio företagen tjänster som hjälper dem att optimera utbud och annonser för kunderna. Det är den andra fasen som Zenterio nu ska fokusera mer på och det är den avdelningen som den före detta vd:n Robin Rutili ska leda när Jörgen Nilsson tillträder på torsdagen.

“Det handla om att se till att operatören får en del av kakan från annonsintäkterna och hjälper företagen med att stå upp mot konkurrensen från nätkanaler”, berättar Mattias Arnelund.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel