Så går det för Therese Lindgrens Indy Beauty

Indy beauty e-handel
Så går det för Therese Lindgrens Indy Beauty

Therese Lindgren. Foto: Press

Towe Boström

Reporter

Nu avslöjar Therese Lindgren hur det går för hennes Indy Beauty.

Therese Lindgren är en av Sveriges tyngsta influencers med över 1 miljoner följare på Instagram, och en given maktfaktor i sociala medier.

Sedan 2018 driver hon även varumärket Indy Beauty som satsar på vegansk skönhetsvård. När Therese Lindgren startade bolaget berättade hon att hon själv saknat prisvärda och bra produkter som är veganska och “cruelty free”. 

“Dessutom har jag fått önskemål från mina följare om det här i flera år”, berättade hon.  

Indy Beauty omsatte 28 miljoner kronor med ett resultat på 3,4 miljoner under 2019. 

Och nu står det klart att Therese Lindgrens satsning fortsätter att vinna mark.

Under förra året steg omsättningen till 41 miljoner kronor med en vinst på 4, 2 miljoner kronor. 

”Det gick bättre än förväntat. Jag blev så rädd i början av året när pandemin kom, jag är ängslig som person. Alltid katastroftankarna först, men sen läste jag om the lipstick index”, berättar Therese Lindgren. 

Det är en teori som i korta drag går ut på att vi drar in på större konsumtionsvaror under lågkonjunkturer, men att vi däremot kan unna oss lite dyrare skönhetsprodukter som exempelvis ett läppstift.

”När jag började att läsa om det så lugnade jag mig. Det har gått bra både för Indy Beauty och skönhetsbranschen generellt”, säger Therese Lindgren.

Tar hjälp av sina följare 

Under året har Indy Beauty breddat sig mot hårvård, lanserat nya produktlinjer och nätverket av återförsäljare har breddats. Apoteken har varit en viktig säljkanal sedan starten. Produkterna säljs även genom e-handlare som Lyko och jättar som H&M. 

Pandemin har rent generellt drivit på e-handeln där många bolag som säljer hudvård gått som tåget. 

Intresset för smink har dock varit längre än det brukar vara, berättar Hanna Gustafsson, varumärkeschef på Indy Beauty, och hänvisar till att isoleringen minskat behovet av smink. Vårt intresse för hudvård har å andra sidan fått sig ett uppsving. 

”Vi växer på många plan, både i form av nya produkter och nya följare, vilket såklart är jätteroligt. Vi är så måna om relationen med dem och att de ska vara involverade i Indy Beauty“, säger Hanna Gustafsson.

Nyfiken på fler e-handelsraketer och deras framgångsrecept? Spana in vårt årliga e-handelsevent Retail tech den 25 marsSkaffa biljett här!

Läs mer

Amazons Sverigechef om jättens satsning: “Vi anpassar oss efter vad svenskarna vill ha”

Karin Lindahl om framtiden för Indiska – och varför hon pumpat in en halv miljard

Så går det för Therése Lindgrens Indy Beauty

Läs fler artiklar
LÄS MER