E-sport lockar en enorm publik och har fått ytterligare ett uppsving under pandemin.
Samtidigt verkar det inte vara helt enkelt att kapitalisera på trenden – och många bolag inom e-sport har haft svårt att få igång tillväxten.
John Elvesjö, grundare till ögonstyrningsbolaget Tobii och riskkapitalfirman Brightly Ventures, säger dock att många underskattar marknaden för e-sport.
“Den tror jag verkligen på. Den är fantastisk så till vida att den redan kommit väldigt mycket längre än många tror. Antalet tittare och folk som följer på sociala medier är säkert fler än som följer Barcelona och Manchester United i fotboll”, säger John Elvesjö i Breakit Live.
Han tror att många investerare och företagsledare fortfarande inte har förstått storheten med e-sport, eftersom de som tittar är yngre och inte samma människor som riskkapitalister umgås med till vardags.
“Det där är en dold juvel. E-sport är en större sak nu än många tror. Om man ska göra en spaning på det området så tror jag att det kommer finnas bredare former av e-sport där man själv kan vara med och delta. Det är kanske det största segmentet. Det är något annat än matcherna där de största proffsen möts, som blir mer passiv underhållning”, säger John Elvesjö.