Sök

Bird köpte upp deras sparkcyklar – nu satsar de på att hjälpa dig att ladda mobilen

Naki Power

Nakis medgrundare Zaccaria Aghem och Wim-teamet Isak Dunér, Jonathan Lönnefjord och Osman Ulusoy. Foto: Press.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Har tagit in 30 miljoner till sin satsning på hyrbara powerbanks.

Den svenska startupen Wim, med grundarna Jonathan Lönnefjord, Isak Dunér & Osman Ulusoy, var en av aktörerna som i början av förra året lanserade en tjänst som skulle göra det enklare att hålla batteriet i mobiltelefonen laddat. Genom att placera ut laddningsstationer på restauranger och andra platser där människor ofta rör sig, kan användare enkelt hitta en powerbank att hyra och ta med sig.

Det fungerar lite som de populära elsparkcyklarna utan att lika mycket i vägen på gatorna.

Breakit har redan rapporterat om konkurrenterna Brick och Lectogo, som också satsar på att den här affärsmodellen. Alla bolagen startades ungefär samtidigt och inspirationskällan var, som så ofta annars, den asiatiska marknaden.

Fick kontakt via en artikel i Breakit

Nu har Wim slagit sig ihop med den belgiska kollegan och marknadsledaren i Europa Naki Power och nylanserar i Sverige under det nya namnet. Bolaget köptes upp i december och samtidigt tog man in ungefär 6 miljoner kronor i nytt kapital från en rad namnkunniga investerare.

“Det var faktiskt genom en artikel i Breakit som vi kom i kontakt med en riskkapitalist som sedan förde ihop oss med Naki Power. Vi började prata med varandra i juli förra året, vi flög ned till Bryssel för ett möte och insåg att vi delade samma vision”, säger Jonathan Lönnefjord, medgrundare till Wim och Nordenchef för Naki Power.

Naki Power grundades av Zaccaria Aghemio och Tim Rucquoi-Berger, båda med en bakgrund från elsparkcykel-bolaget Circ, som köptes upp av Bird. Där Tim Rucquoi-Berger var en av medgrundarna tillsammans med Delivery Hero-medgrundaren Lukasz Gadowski.

Nu satsar bolaget på en helt ny marknad och bland investerarna finns bland annat Delivery Heros finanschef Emmanuel Thomassin, liksom höga chefer på bolag som Voi, Vitamin Well och Rocket Internet.

Ska bygga Europas största nätverk

Dessutom väntar alltså en ingång i Norden tillsammans med bolaget som tidigare hade namnet Wim.

“Zaccaria (Aghemio red.anm.) och jag känner oss trygga. Vi tror starkt på teamet och de nordiska länderna är en fantastisk plats för innovation. Vi vet hur tech-savvy svenskarna är. Tillsammans ska vi fortsätta bygga Europas mest tillgängliga nätverk för mobilladdning och därmed frigöra människor från de begränsningar ett mobilbatteri för med sig”, säger Emmanuel Thomassin, investerare och CFO Delivery Hero.

Totalt har bolaget tagit 2,9 miljoner euro, närmare 30 miljoner kronor, varav cirka 6 miljoner plockades in i samband med sammanslagningen med Wim i december.

Hur var det att lansera den här tjänsten mitt i pandemin?

“Sverige genomförde inte inte lika hårda begränsningar som i andra europeiska länder förens efter sommaren, då började människor som besökte barer och restauranger att påverkas mer. Överlag var det antagligen det sämsta året någonsin år att lansera den här typen av produkt, men trots det såg vi bra traction och är nöjda med vad vi uppnått”, säger Jonathan Lönnefjord.

“Vi kunde också fokusera på att utveckla tjänsten från den feedback vi hunnit samla på oss, exempelvis göra det möjligt att hyra en powerbank utan appen.”

Ska leta stora samarbeten

Målet för 2021 är att fortsätta växa på de marknader där bolaget har lanserat (Belgien, Spanien, Tyskland, Frankrike & Stockholm). Något som man bland annat vill göra genom olika samarbeten.

“Vi kommer att satsa ännu hårdare på alla marknader. Vi har fått bra sådd-kapital, har ett bra team, tech som kan skala och partnerskap som kan skapas. Utmaningarna är att skapa ett stort nätverk av stationer som användarna kan hitta och ta del av – i Asien gjorde man det genom samarbeten med andra varumärken”, säger Zaccaria Aghemio och fortsätter.

“Vi har i Belgien ett samarbete med ett av de största telekombolagen där de sponsrar användningen av powerbanks för sina kunder. Det är dessa typer av samarbeten vi vill fortsätta med.”

Bolaget räknar också med att stänga en större kapitalrunda inom 6-8 månader. Idag har bolag 1.500 stationer enligt egen info och den siffran ska öka till 2.500 innan sommaren.

Några siffror för omsättning och resultat under 2020 finns ännu inte att tillgå.

Läs mer