Sök

Uppköpsvåg det naturliga steget i explosionen av talangnätverk

United ScreensSplayYoutube-nätverk

Stina Honkamaa Bergfors och Vigor Sörman. Foto: Press och Jessica Gow/TT.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Både mediejättar och enskilda entreprenörer vill rida på vågen av sponsrat innehåll. Men alla talangnätverk som poppar upp kan omöjligt överleva. Nästa naturliga steg kommer att bli att vissa köps upp – medan andra går under.

Grundarna bakom Splay och United Screens upptäckte tidigt att den saknades en brygga mellan annonsörer och folk som blivit kända genom sociala medier. Företagen behövde nya sätt att nå ut till den unga målgruppen som hänger alltmer på Youtube. Profilerna på Youtube behövde hjälp att kränga mer pengar.

Splay och United Screens har helt klart fått ett stort försprång på marknaden och förra året dubblade bägge bolagen sin omsättning. Men det senaste året har mycket hänt.

Samtliga stora mediehus har gett sig in på marknaden, Bonnier har både investerat i United Screens och startat Ent genom TV4, MTG har investerat i Splay och Schibsted sägs vara på väg att starta ett eget nätverk. Samtidigt poppar andra nätverk upp, så som United Influencers (sammanslagning av Mikz och United Bloggers), Cube, Cure Media och Thorn Media.

Det råder helt klart en hajp just nu, alla vill tjäna pengar på det som kallas för content branding, alltså sponsrat innehåll. Samtidigt är det inte bara en hajp i ren mening utan också en trend som är här för att stanna. Min kompis 10-åriga lillasyster älskar såväl Therese Lindgren som I just want to be cool och för ännu mindre barn är Youtube den självklara barnkanalen.

Däremot är det uppenbart att alla de här nätverken inte kommer att överleva sig själva. Det finns för många sett till hur många verkligt stora profiler som existerar. Istället kan vi nog räkna med konsolidering som nästa naturliga steg.

Kreatörerna bör också kunna sätta hårdare press på både nätverk och annonsörer. En av Sveriges största profiler hävdar att många inte vet sitt värde och tjänar på tok för lite pengar i förhållande till sin räckvidd. Många lägger ner långt över 40 timmar i veckan på att skapa innehåll men det mesta av pengarna hamnar fortfarande i fickorna på både plattformsägarna och MCN-nätverken (multi channel network).

Nätverken är också väldigt beroende av Youtube, Instagram, Facebook och Snapchat. Om de här bolagen skruvar om sin affärsmodell så kan det uppstå en ganska jobbig situation, säg att Youtube beslutar sig för att ta en mycket högre procentandel av intäkterna.

Visserligen vill Youtube sannolikt inte sätta käppar i hjulet för profilerna, som faktiskt drar mer trafik till sajten. Ändå går det inte att undslippa faktumet att de här företagen sitter lite i knät på tredje part.

Det ska bli intressant att se om United Screens och Splay kommer att fortsätta kunna dubbla sin omsättning även framöver.

Läs mer