Sök

Lyko ökade kraftigt – har lanserat i flera nya länder

Lykoe-handel

Rickard Lyko, grundare av Lyko. Foto: Sara Lindmark

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Ökade flera hundra procent i åldersgruppen över 65 år.

E-handelsbolaget Lykos omsättning ökade rejält under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Även rörelsevinsten ökade ordentligt.

"Vi har under året haft en kraftig försäljningstillväxt online, där Norge, Finland och Danmark ökar mest i procent men där Sverige fortsatt är störst i absoluta tal", skriver vd Rickard Lyko i rapporten.

"Arbetet med våra nyetableringar i Tyskland, Nederländerna, Polen och Österrike har gått bra men vi förväntar oss inga större försäljningsvolymer i närtid från dessa marknader". 


## Omsättningen steg 44,0 procent till 536,9 miljoner kronor (372,9). Ökningen förklaras av en mycket stark tillväxt i segmentet Online. Omsättningen inom Online ökade med 67,8 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

## Ebitda-resultat blev 47,8 miljoner kronor (26,8), med en ebitda-marginal på 8,9 procent (7,2).

## Rörelseresultatet blev 28,9 miljoner kronor (7,0), med en rörelsemarginal på 5,4 procent (1,9).

## Resultatet före skatt var 30,0 miljoner kronor (2,7).

## Resultatet efter skatt blev 23,6 miljoner kronor (1,4), en ökning med 1 585,7 procent mot föregående år.

## Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 71,9 miljoner kronor (68,5).

## Bolaget föreslår att ingen utdelning ges.

"2020 fokuserade vi på möjligheterna och jag är stolt över hur vi lyckades tillvara ta dem och stärkte vår position inom hår och skönhet. Vi överträffade alla tidigare rekord och välkomnade över 664 000 nya kunder, där åldersgruppen 65+ ökade med hela 337 procent", skriver bolagets vd Rickard Lyko.
 

Läs mer