I november skruvade mediebolaget Nent, som äger Viaplay, att det skruvar upp sina mål och att de planerade att ta in minst 3,5 miljarder kronor i en nyemission.
Det blev mer än så och i natt stängdes nyemissionen som till slut landade på 4,35 miljarder kronor före transaktionskostnader.
Kapitalet som nu kommer in ska användas till att göra Nent till Europas främsta stremingbolag och Viaplay ska lanseras på tio internationella marknader inom två år.
Redan under nästa år ska tjänsten lanseras i Estland, Lettland, Litauen och Polen. Dessutom ska Nent ta skuttet över Atlanten och lansera Viaplay i USA.
Totalt siktar man på att öka antalet abonnenter till cirka 10,5 miljoner, det innebär en dubbling till 6 miljoner nordiska abonnenter och 4,5 miljoner abonnenter internationellt i slutet av 2025.
Teckningskursen för B-aktierna blev 410 kronor, vilket innebär en rabatt med 2,9 procent mot senaste stängningskurs och emissionen var väsentligt övertecknad. Utspädningen för befintliga aktieägare blir cirka 13,5 procent.