Lehman-kraschen satte käppar i hjulet för ett av hans livs affärer

Breakit - Lehman-kraschen satte käppar i hjulet för ett av hans livs affärer
Carl Silbersky. Foto: Sara Lindh.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Inom loppet av 12 månader var Carl Silbersky med och sålde två bolag – det ena till Apple. Under samma tid blev han också pappa till två barn – det ena förlöste han själv i familjens bil. I dag tillhör han Malmöregionens viktigaste ängelinvesterare.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Nämn orden startups och Malmö i samma mening och vägarna leder allt som oftast till Bredgatan. Här ligger entreprenörshuset The Ground som byggts på initiativ av TAT-grundarna Hampus Jakobsson och Karl-Anders Johansson.

Tio olika startups huserar på The Ground, däribland gamingföretaget Mionix som Carl Silbersky är vd för. Det finns ingen portkod, så han möter upp vid dörren iförd vad som liknar en marinblå labbrock med Mionix-loggan fastsydd på ena bröstet.  

Efter att Hampus Jakobsson sålt mobilbolaget TAT till Blackberry och Carl Silbersky sålt Polar Rose till Apple för ungefär fem år sedan, möttes de upp för en kaffe. Pratstunden mynnade ut i överenskommelsen om att börja investera i startups i regionen. Idag tillhör de båda ett informellt kluster av yngre affärsänglar i Skåne.

“Minns du när vi satt där och sa att vi skulle investera i Malmö och engagera oss i communityn här? Det är lättare att vara nära sina bolag och roligt att kunna ge tillbaka,” säger Carl Silbersky och vänder sig till Hampus Jakobsson som sitter i en fåtölj några meter bort och jobbar.

I dag består Carl Silberskys portfölj av ett tiotal bolag, så som Mionix, Brisk, Mapillary, Hinnerdu.se och kafékedjan Barista. Han brukar gå in med mellan 100.000 och 2 miljoner kronor.  

“Personligen investerar jag gärna där andra investerare och VC-bolag inte investerar, det blir ju lätt så att alla jagar och konkurrerar om exakt samma bolag. Alla VC-bolag drar till exempel alltid på exakt samma events. Min starka sida är case som är lite utbombade", säger han.

Det senare har Carl Silbersky dubbel erfarenhet av.

Vi backar bandet till 2008. Här skulle en minst sagt intensiv del av Carl Silberskys liv ta fart.

På sommaren året efter förvärvades IT-konsultbolaget Tactel av riskkapitalbolaget FSN Capital. Carl Silbersky som är strategikonsult i botten hade ganska nyligen kommit in som delägare och affärsutvecklare i bolaget. Han var den som skulle hjälpa grundarna att göra en exit.

Fyra olika private equity-bolag visade under 2008 intresse för Tactel. Efter förhandlingar hade Carl Silbersky låtit ett av dem få titta exklusivt på Tactel under flera månader. En söndag flög dess representanter till Malmö för slutförhandlingar.

Då hände det som inte fick hända.

“Det var precis i samband med Lehmankraschen och bara 48 timmar innan vi skulle skriva avtalet så drog sig köparna ur. Eller de ville snarare helt ändra affärsupplägget i sista minuten och vi kunde inte sälja till de premisserna,” säger Carl Silbersky.

När han tänker tillbaka på den aktuella stunden är ord som “fruktansvärt” och “vidrigt” termer som sammanfattar känslorna ganska väl.

“Det är riktigt mycket arbete med att sälja ett bolag, varje sten ska vändas i hela bolaget. De fyra bolag vi förhandlade med hade investmentbanker, jurister och ett eget team. På vår sida var det bara jag och vår advokat. Samtidigt höll jag på att renovera mitt hus, frun var gravid med vårt andra barn och marknaden hade kollapsat. Det var verkligen mörkt ett tag", säger Carl Silbersky.

Men lika snabbt som luften gått ur – nästan lika snabbt kom den tillbaka.

Carl Silbersky var helt inställd på att tiden var den rätta för att agera och sälja. Det skedde inga börsintroduktioner och ingen sålde några bolag. Private equity-fonderna hade dock fortfarande mycket pengar att köpa bolag för.

Till slut lyckades de under sommaren 2009 sälja Tactel till riskkapitalbolaget FSN Capital (som sex år senare sålde företaget vidare till Panasonic).

“Vi var det enda caset på marknaden och det gjorde att man fick bra uppmärksamhet. Jag ville också sälja eftersom vi var väldigt beroende av Sony Ericsson. Och det var oklart vad som skulle hända på marknaden eftersom både Apple och Android var på frammarsch,” säger Carl Silbersky.

När affären med FSN Capital till slut var klar fick han upp ögonen för ett annat Malmöbolag som startats av Jan Erik Solem. Polar Rose stod bakom en teknik för ansiktsigenkänning men var ute på djupt vatten. Googlade man bolaget 2009 så var den första sökträffen: “Polar Rose is a pancake,” signerat en utländsk journalist.

Bolaget hade bränt över 40 miljoner kronor och stod utan intäkter.

“Det var ett hajpat case som levde på hoppet att någon skulle upptäcka tekniken. När jag träffade dem räckte pengarna i kassan bara tre månader till. Men tekniken lockade mig. Om antalet bilder växer lavinartat så måste man kunna processa och navigera mellan dem på ett nytt sätt. Sedan var Jan Erik en bra person och väldigt duktig entreprenör,” säger Carl Silbersky.

Vid årsskiftet 2009/2010 ersatte han Nikolaj Nyholm som vd och bolaget gjordes om från grunden. Kort sammanfattat så flyttades fokus från desktop till mobil. Ett lyckat drag med facit i hand.

Flera mobiltillverkare, speltillverkare och operatörer visade intresse för produkten. Men var det någon spelare man verkligen ville dejta 2010 så var det Apple. En dag fick Carl Silbersky och Jan Erik Solem en introduktion till teknikjätten och flög över till deras campus i Kalifornien.

“De tyckte att vi var intressanta och hade en väldigt bra teknologi. Det var jag och Jan Erik som skötte förhandlingarna och jag minns att vi delade upp oss. Jag hade möten på plan sex med Apples finansteam och Jan Erik hade många möten med deras teknikteam.”

Under våren 2010 så började duon flyga allt oftare till USA. En morgon i april hände något som Carl Silbersky för alltid kommer att minnas.

Nej, det var inte då som Apple bestämde sig för att köpa Polar Rose, utan det var då som hans tredje barn föddes. Och inte var som helst – utan i familjens bil.

Klockan var 8 på morgonen när deras tredje barn såg dagens ljus för första gången.

“Vi var ungefär mittemellan hemmet och sjukhuset men hann inte fram. Så jag körde åt sidan och där vid vägkanten så föddes han. Precis som med Apple-affären är det inget man har förberett sig på i livet, men jag tror att man kopplar på en autopilot. Efteråt tyckte vi att det var onödigt att ringa taxi så vi körde till sjukhuset själva med ett nyförlöst barn", berättar Carl Silbersky.

Ungefär fem månader efter det omvälvande ögonblicket så såldes slutligen Polar Rose till Apple i en affär som enligt medieuppgifter gav 200 miljoner kronor. För Carl Silbersky var det aldrig aktuellt att flytta till USA. I stället tog han ledigt och åkte till Australien i ett par månader med familjen.

Sedan den där dagen då han bestämde sig för att bli en aktiv ängelinvesterare så märker han en större konkurrens på marknaden. Fler är villiga att ta risker och knuffa in pengar i startups. Och att vilja ta in stora summor riskkapital är också ett tecken i tiden.

"Jag tycker det är mer fascinerande med entreprenörer som byggt bolag utan en krona i riskkapital. Men där får jag ju säga att ni inom media hjälper till eftersom ni hyllar alla som tar in stora summor externt kapital. När kranarna sen stängs så är det många bolag som inte kommer att klara sig", säger han.

Carl Silbersky har själv drivit ett bolag som inte lyfte. Popgiro, som han startade efter affären med Apple, var tänkt att göra betalningar smidigare och snabbare på radannonssajter som Blocket. Problemet var att både Blocket och de få konkurrenter som fanns på marknaden ville utveckla sina egna lösningar.

Så i stället för att ta in riskkapital valde teamet att lägga ned satsningen.

“Självklart var det ett nederlag, det var ju som att jag lyckats med allting innan dess. Men det  var också en jättelärdom som jag inte velat vara utan. Man ska komma i håg att driva en startup är verkligen ett jättemaraton, det är väldigt tungt och tar lång tid. Hade vi hållit i och tagit in riskkapital så hade vi kanske haft en annan story i dag, det är förstås svårt att svara på.”

Namn: Carl Silbersky.
Ålder: 40.
Uppvuxen: Skanör-Falsterbo.
Bor: Malmö.
Familj: Fru och tre barn.
Utbildning: Kandidatexamen i ekonomi från Brighton University.
Karriär i korthet: Riskanalytiker på KPMG, affärsutvecklare på Tactel, vd för Polar Rose, grundare och vd för Popgiro/Settlebox och vd för Mionix.
Jobbar bäst: I ett fantastiskt team och med mycket kaffe.
Den perfekta dagen: Jag vaknar tidigt, går ut med hunden och tar barnen till skolan. Sedan kommer när jag kommer hem, lagar jag mat och avslutar med någon form av joggingrunda.
Favoritapp: Snapchat med dottern.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel