Sök

Instabox tar in 750 miljoner – EQT Ventures kliver in

InstaboxTransportBud och frakt

Alexis Priftis, vd Instabox. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Nu siktar de mot nya marknader.

“Vi har alltid tryck på gasen så hårt vi har kunnat. Det kommer vi fortsätta med.”

Logistikbranschen är stekhet. Coronapandemin har gett e-handeln en enorm skjuts och investeringsrundorna har duggat tätt. Senast i måndags meddelade Airmee att de stängt en runda på 160 miljoner kronor och konkurrenten Budbee plockade in 525 miljoner i mitten av januari. 

Nu är det Instabox tur att stänga en stor nyemission med EQT Ventures som ledande investerare. Hela 750 miljoner kronor plockar bolaget in i rundan som ska hjälpa bolaget i ambitionen att växa ut på den europeiska marknaden. 

"Jag tycker det känns kul och väldigt positivt att få in EQT Ventures som investerare. Vi har haft en dialog med dem i flera år egentligen. Det som är extra intressant med dem är den bredare EQT-familjen som finns, med bland annat en fastighetsfond. Det är en perfekt match för oss”, säger Alexis Priftis till Breakit och fortsätter.

“Sen är det också roligt att få deras förtroende. Det dem bettar på är ju egentligen att vi kan ta det vi har gjort i Sverige och sedan göra samma sak på många andra marknader – och det tror vi också.”

Även Creades, som gjorde sin första investering i bolaget under 2020, deltar i rundan.

“Creades gick in i vår förra runda och väljer att gå in ganska tungt igen med ungefär 150 miljoner av totalt 750. John Hedberg sitter också i styrelsen och det är extra kul att få förtroendet från någon som har kollat under huven på bolaget och känner oss.”

Någon värdering har man inte velat kommunicera. När just Creades värderade sitt innehav i slutet av januari värderade man hela bolaget till 2,3 miljarder. Men Breakit erfar att värderingen i denna runda har ökat ytterligare och istället ligger en bit över 3 miljarder kronor.

Fortsätter växa

Instabox har valt en annan modell än konkurrenterna för att konkurrera på logistikmarknaden. Istället för att köra paket direkt till konsumenten har de istället placerat ut röda skåp där kunderna istället kan hämta ut sina paket. Idag har bolaget över 1100 skåp utställda och täcker större delen av Sverige. Postnord har som jämförelse omkring 2000 utlämningsställen, berättar Alexis Priftis.

Nu väntar alltså även en större expansion utanför Sverige.

“Vi har alltid tryck på gasen så hårt vi har kunnat. Det kommer vi fortsätta med. Det svåra med nya marknader är att vi behöver börja om från början, försöka ta samma kunskap men överföra den på en ny marknad”, säger Alexis Priftis.

“Under året kommer vi gasa hårt i Norge och Danmark. Sen kommer vi att lansera på två helt nya marknader som jag inte tänker avslöja riktigt än.”

Instabox har ännu inga exakta siffror att dela för fjolåret. Men tillväxten i bolagets försäljning ska ligga i linje med tidigare år – vilket skulle innebära en ökning på omkring 300 procent. Under 2019 låg omsättningen på 63 miljoner kronor, med ett resultat på minus 36 miljoner.

Vad har ni för mål framåt?

“Det kan låta som att vi bara springer framåt hela tiden, men det händer samtidigt så väldigt mycket bakom kulisserna som man inte tänker på. Skillnaden på att hantera över en halv miljon paket i månaden jämfört med några hundra, det krävs mycket mer för att hålla samma kvalitet. Så väldigt mycket av vårt fokus ligger där.”

En granskad bransch

Last mile-företagen, alltså de bolag som står för den sista transporten av paketen hem till kund, har blivit granskade av flera medier den senaste tiden. Det har handlar om dåliga avtal för anställda och låga ersättningar. 

Alexis Priftis har själv stämt in i kritiken på hur det ser ut i delar av branschen. De själva har valt att främst använda sig av sin egna personal för att kunna ha bättre kontroll berättar han.

“Vi gillar att göra saker själva. Jag är ingen anhängare av outsourcing-kulturen och framförallt inom logistik tror jag att det är dåligt att göra det”, säger han.

“Sedan är det är inget unikt att använda externa åkerier, det gör alla i hela världen. Men det som händer i vissa delar av branschen och framförallt inom hemleveranser är att man försöker göra det så billigt som möjligt och då skapas en press. Man måste betala efter kraven man ställer.”

Ashley Lundström, partner på EQT Ventures, meddelar i ett pressmeddelande att man ser fram emot att få inleda samarbetet med Instabox och Alexis Priftis. 

“Instabox tar tech-DNA och kundfokus till en av de största och äldsta branscherna och svaret från marknaden, med deras fantastiska tillväxt, är kristallklart. Det är ett fantastiskt partnerskap där vi med vår expertis kan matcha deras hunger och passion.”

Läs mer