Sök

Startup-fabriken Epti växer – värderingen sväller till över 300 miljoner

EPTI

Arli Mujkic,vd och grundare Epti. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Kommer att lansera flera nya bolag under året.

Den svenska startupfabriken EPTI lanserades 2017 av Arli Mujkic med målet att både lansera och bygga egna bolag, liksom att investera med teknik och arbetskraft i andra företag. 

Nu meddelar företagsgruppen att man omsatte 50 miljoner kronor förra året, en ökning med cirka 50 procent. Eptis vice vd Måns Pontén Söderlind berättar också att man siktar på att man räknar med att dubbla omsättningen under 2021.

“Det var nog ingen som gick oberörd från covid-19 i fjol och eftersom ingen hade facit på hur världen skulle påverkas var man lika stressad som alla andra i mars. Men det här blev ändå vårt starkaste år med ganska stora marginaler.”, säger han.

Den siffra som bolaget har också går ut med är att substansvärdet i gruppen ökade med 70 procent till över 370 miljoner kronor. 

Nya ägare kommer in

Bolaget har också plockat in ett gäng nya delägare som köper in sig till en värdering på cirka 316 miljoner kronor, med en rabatt på 15 procent av substansvärdet – i en affär där grundarna säljer strax under 9 procent av bolaget. 

“Vi tror att det bästa för EPTIs framtid är att få in flera ägare som har olika kompetenser och nätverk. Samtidigt tror vi stenhårt på EPTI och valde därför att inte sälja mer även om intresset definitivt fanns på grund av bolagets starka utveckling under så kort tid. Portföljen förväntas öka starkt med 3-4 portföljbolag per år under de kommande tre åren”, säger Arli Mujkic vd och Grundare på EPTI.

Nya ägare är Netsafe-grundaren och ängelinvesteraren Emanuel Lipschütz, produktionsbolaget Tre Vänners medgrundare Michael Hjorth, Net Solution Partner-grundaren Afshin Monazam liksom ytterligare ett antal investerare. 

Även befintliga ägare Sebastian Nyaiesh köper in sig via sitt investeringsbolag AllaNova, ängelinvesteraren Claes Ellius samt Sirous Kia, partner på Fair Investments.

Dubblade personalstyrkan förra året

EPTI:s vice vd Måns Pontén Söderlind lyfter fram att bolaget vuxit snabbt, från 50 till omkring 100 personer (fördelat över sju länder) under fjolåret. I år förväntar man sig ytterligare tillväxt med nya bolag samt ytterligare två länder.

“Under fjolåret lanserade vi Workamo tillsammans med PE Accounting och Apotekamo. I år ska vi lansera Oodash som är en slags AI driven SaaS-version av en operationell chef. Den är anpassad för distansarbete och fokuset ligger på att förbättra produktivitet såväl som välmående för medarbetare. Vi lanserar även en onlinebutik för SaaS-mjukvara på saasstore.com”, säger han.

“Sen räknar vi med kanske tre externa ventures och ytterligare en eller två egna innan årets slut också.”

Totalt är bolaget delägare i 17 bolag i dagsläget där man för närvarande reser kapital i parkeringsappen Parkamo och gig-plattformen Workamo. Bolaget har tillsammans med Trustly också annonsbolaget Inbanner som gör det möjligt att sätta in pengar för spel på nätkasinon direkt i annonsen.

Läs mer