Sök

Annonssamarbete med Almega

Vi jobbar på ett helt nytt sätt – här är 3 viktiga frågor kring arbetsrätt du kan ha missat (men måste veta om!)

AlmegaArbetsmiljö

Jennifer Bonér

Vad händer om någon ramlar på väg till kaffebryggaren när de jobbar hemma? Mina anställda vill att jag betalar deras wifi – och hyra – måste jag det? Efter covid, kan jag bestämma att vi ska fortsätta jobba hemma, eller kan mina anställda vägra att komma till kontoret? Nils Bergh på Almega har svaren.

Inte bara de spontana pratstunderna vid kaffeautomaten har fått stryka på foten i vår nya tid, arbetsrätten har också delvis hamnat i en ny kontext när vi jobbar hemma i högre grad. 

”Det finns därför en del nytt att tänka på kring arbetsrätt i och med det nya sätt vi jobbar på nu och sannolikt kommer att jobba på i framtiden”, säger Nils Bergh, arbetsrättsjurist på Almega, och tillägger:

”Det ger nya infallsvinklar för det arbetsrättsliga systemet. Reglerna ser likadana ut, men spelplanen blir annorlunda.”

Psst! Nils kommer ge dig ännu bättre koll på arbetsrätt efter corona på ett webinar den 9 mars! "Hur jobbar vi efter corona? Framtidssäkra er arbetsmiljö – och ta ett försprång i konkurrensen – och få en rivstart in i framtiden!" Läs mer och anmäl dig här!


Så vad innebär det i praktiken? Här svarar Nils Bergh på tre konkreta exempel:

1. Vad händer om en anställd ramlar på väg till kaffebryggaren när den jobbar hemma?

Ifall du skadar dig i samband med att du utför arbete finns det en arbetsskadeförsäkring, som alla som omfattas av försäkringssystemet inom Svenskt Näringsliv har, och som en arbetstagare kan få ersättning ifrån.

Avgörande för om en skada ska bedömas som en arbetsskada är vilken anknytning, vilket samband, som skadan har med arbetet. Skada som inträffar på arbetsplatsen och inom arbetsområdet under vanlig arbetstid har en självklar och stark anknytning till arbetet. 

Skadefall i hemmet bedöms i princip enligt samma regler, men till skillnad från arbete på arbetsplatsen krävs att olycksfall i hemmet har ett direkt samband med det arbete du ska utföra. Med det menas att du har skadat dig i samband med att du utför dina arbetsuppgifter. Det kan till exempel vara om du snubblar på datasladden till din jobbdator.

Det kan vara om du snubblar på datorsladden till din jobbdator

Har den hemarbetande det som ibland kallas för ”förtroendearbetstid” spelar det ingen roll när på dygnet skadan sker, så länge den skett i samband med utförande av arbetsuppgifter. 

Däremot är det upp till arbetstagaren att bevisa att skadan uppkom just i samband med att personen utförde sina arbetsuppgifter.

Det här innebär att det kommer bero mer på försäkringsbolagens trovärdighetsbedömning av arbetstagarens berättelse, till skillnad från om det hade hänt på arbetsplatsen där det kanske finns vittnen och liknande.

En annan bra sak att känna till är att det är arbetstagaren som måste anmäla skadan till försäkringsgivaren. Arbetsgivaren intygar bara anställning. Sker skadan i hemmet kan det vara svårare för arbetsgivare och skyddsombud att fånga upp att den hänt – och säkerställa att den anmäls. Så det kan vara en god idé att förebyggande se till att alla arbetstagare känner till vad som gäller kring detta.

2. Mina anställda vill att jag betalar deras wifi – måste jag det?

Wifi är typiskt sett en privat kostnad, på samma sätt som en bostadshyra. Det vill säga, arbetstagarna skulle ha båda kostnaderna oavsett om de jobbar hemma eller inte, och det innebär ingen ökad kostnad för dem. Därför kan personalen inte kräva att arbetsgivaren betalar deras wifi-kostnad hemma, eller står för en del av hyran när bostaden används som kontor.

3. Kan jag bestämma att vi ska fortsätta jobba hemma, även efter corona?

Kan man som arbetsgivare byta till att alla jobbar hemifrån helt och hållet permanent när corona-pandemin är över? 

Ifall det har reglerats något annat i anställningsavtalet – till exempel att platsen för arbetets utförande anges vara ”företaget x:s kontor på gatan y” – är utgångspunkten att det inte går. Att då spika att två dagar i veckan jobbar vi hemifrån, medför att det finns en risk att det ses som ett avtalsbrott om någon skulle motsätta sig det.

Det finns en risk att det ses som ett avtalsbrott

Skulle det däremot vara lite mer ad hoc och tillfälligt, kanske det kan finnas visst utrymme för en arbetsgivare att säga att ”nu finns det inte tillräckligt med platser på arbetsplatsen just idag”. 

Samma sak gäller omvänt, ifall medarbetarna vill fortsätta jobba hemma efter corona men det står något annat i avtalet. Då är det en arbetsvägran ifall de inte kommer in efter tillsägelse, och det kan ytterst leda till att de blir av med jobbet.

Det blir alltså en tolkning av varje anställningsavtal, vad man kommit överens om. Samtidigt, säger avtalet något som inte lirar med hur arbetsgivaren vill ha det, då går det att ändra inom ramen för en omorganisation. Till exempel genom att ta bort de tjänster i verksamheten som är knutna till utförande av arbete på ett visst kontor och istället erbjuda nya tjänster som är helt eller delvis på distans.

MISSA INTE: Nils kommer ge dig ännu bättre koll på arbetsrätt efter corona på ett webinar den 9 mars! "Hur jobbar vi efter corona? Framtidssäkra er arbetsmiljö – ta ett försprång i konkurrensen och få en rivstart in i framtiden!" Läs mer och anmäl dig här!

 

Vill du bli medlem i ett av förbunden inom Almega? Klicka här!

LÄS MER: Säkra företagets arbetsmiljö under pandemin

Läs mer