Sök

Mitt livs rekrytering – nu ska mediestjärnan bli min egen telefonförsäljare

BreakitLundells vecka

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Breakits Stefan Lundell har fått ännu ett erbjudande han verkligen inte kan tacka nej till.

Som vanligt var jag tidigt på fredagsmorgonen lätt desperat.

Vad skulle jag fylla den här spalten med denna vecka? 

Min ursprungliga idé, att avslöja hur en kvinnlig entreprenör utsatts för grov diskriminering, hade fallit några timmar tidigare (av orsaker som jag kommer berätta utförligt om någon annan gång).

Nu satt jag på tunnelbanans röda linje i riktning mot Östermalmstorg och våndades. Det var i det läget jag började SMS:a med Claes de Faire.

Känner ni till Claes de Faire? I mediebranschen är han en kille med ett starkt cv. Först gjorde han Resumé till en vinstmaskin, sedan vände han den notoriska förlustaffären Fokus till svarta siffror och slutligen var han med och lotsade den smarta fusionen mellan gratistidnings-koncernerna Mitti och Direktpress i hamn.

Men nu började han uppenbarligen få lite tråkigt i sin tillvaro som fristående konsult. 

På annat sätt kunde iallafall inte jag tolka hans SMS. Jag hade precis testat ett rubrikförslag på honom där innebörden var att jag systematiskt skulle börja ringa upp alla Breakit-läsare som sade upp sin Breakit premium-prenumeration (det är inte många, men det händer ofattbart nog). Reaktionen kom direkt:

“Gjort samma grej. Hur många samtal kommer du orka?”.

Typ ett om dagen, svarade jag. Några sekunder senare kom Claes replik:

“Jag kör en Akelius: Jag ringer dubbelt så många samtal som du. Åt dig”.

Först blev jag lite ställd över erbjudandet. Varför skulle en mediestjärna som Claes de Faire börja jobba som min egen privata telefonförsäljare? 

Min erfarenhet av Claes de Faire är att han är en både smart och reko person. Men här måste det väl finnas en baktanke?

Jag gick därför rakt på sak och frågade – vad kostar det?

Claes svar gjorde mig om möjligt ännu mer exalterad. Först poängterade han att det inte fanns några baktankar och sedan kom det allra bästa:

“Nästa vecka skriver jag din krönika om hur det varit att ringa totalt 10 samtal. Rapporterar rakt och objektivt om vad människor säger. Ger dig några råd. Och du får bjuda på en enkel middag som tack”.

Det här lät ju helt enkelt kanon. Claes de Faire hjälper mig sälja prenumerationer – och gör dessutom mitt jobb som skribent.

Eftersom jag är lat av naturen högg jag så klart direkt. Min chefredaktör Jon Mauno Pettersson var dock lite mer avvaktande och det är ju trots allt han som bestämmer.

Men efter lite trixande var jag överens med både Jon och Claes. Här är dealen:

Claes ringer dubbelt så många samtal som mig nästa vecka. Han ger mig sina lärdomar muntligt eller i skrift. Oavsett vad så bjuder jag på middag.

Trevlig helg!

Ps. Just nu söker vi en person som ska ratta vår premium-affär. Claes de Faire känns ju onekligen som en het kandidat men vet du någon som borde söka – hör av dig till mig!

Läs mer